Studiu: 70% dintre tinerii creativi români ar alege aceeași carieră

În cadrul celei de-a X-a ediții a festivalului DIPLOMA Show, The Institute și UniCredit Bank au realizat un studiu de cercetare menit să identifice motivațiile și așteptările tinerilor creativi români, cu accent pe studenții și absolvenții facultăților creativ-vocaționale. Cu un eșantion de 220 de respondenți, participanți în cadrul festivalului în ultimii trei ani, studiul a evidențiat diverse aspecte privind pregătirea academică, aspirațiile profesionale și provocările întâmpinate de acești tineri.

Printre principalele concluzii ale studiului se numără faptul că mulți tineri creativi resimt lipsa integrării unor metode și abordări inovatoare în procesul de învățare. Așteptările acestora includ o deschidere din partea profesorilor către tehnici și concepte artistice contemporane, inclusiv programele de inteligență artificială. Tinerii consideră că programarea IA poate fi un instrument complementar, nu înlocuitor, al creativității umane, evidențiind importanța adaptării la tendințele tehnologice.

De asemenea, respondenții au subliniat importanța cursurilor de management și antreprenoriat, remarcând o lacună în învățarea noțiunilor de vânzare a lucrărilor artistice sau dezvoltare a unei cariere în domeniul artei. O altă preocupare a fost legată de nesiguranța privind direcția profesională după absolvire și lipsa unui traseu clar sau a unui ghid de carieră.

Studiul a relevat că, în ciuda provocărilor, 70% dintre tinerii creativi români ar alege aceeași carieră, iar aceeași proporție își dorește să profeseze în România. Pasiunea a fost indicată ca principalul motiv al alegerii aceleiași specializări (55%). Totuși, principala provocare pentru tinerii creativi este realizarea unei cariere de succes în concordanță cu pregătirea profesională. Problemele menționate reflectă dificultățile și obstacolele cu care se confruntă studenții și absolvenții în procesul de intrare pe piața muncii și în dezvoltarea carierei.

În ceea ce privește angajabilitatea, mai mult de jumătate din respondenți sunt angajați, inclusiv 40% dintre studenți. Dintre respondenții angajați, 64% lucrează chiar în domeniul pentru care se pregătesc. În ceea ce privește studenții, 58% dintre cei neangajați, domeniul în care activează (prin proiecte freelance, pe cont propriu) nu este același cu cel pentru care se pregătesc, fiind, probabil, o sursă provizorie de întreținere pe durata studiilor.

Un aspect notabil este că 14% dintre femei lucrează într-un domeniu care nu are legătură cu domeniul lor de studii, comparativ cu doar 3% dintre bărbații intervievați, subliniind provocările cu care se confruntă femeile în găsirea unei potriviri între pregătirea academică și carieră. 

În ceea ce privește Festivalul DIPLOMA Show, respondenții au apreciat eforturile organizatorilor de a oferi o platformă extinsă pentru artiști și au sugerat dezvoltarea unei comunități mai strânse între absolvenți, pentru a facilita legături solide și oportunități de dezvoltare prin proiecte conexe. În acest context, la începutul acestui an, Festivalul DIPLOMA Show a lansat, alături de UniCredit Bank, seria de podcasturi Friends of the Arts, moderată de Artemisa Pascu și produsă de Black Rhino Radio, pentru a consolida comunitatea creativă și a oferi oportunități de schimb de experiență. Seria Friends of the Arts vine ca o continuare a misiunii festivalului DIPLOMA Show de a crea contexte de învățare, expunere și promovare pentru tinerii creativi, încurajând interacțiunea și schimbul de experiență cu profesioniști și alți creativi din aceeași generație, pentru a pune bazele unor viitoare colaborări și oportunități de angajare, dar și facilitarea expunerii către un public larg, care include și posibili clienți. 

Studiul a fost realizat de Brennan Group, cu participarea a două grupuri de respondenți: studenți și absolvenți, pe un eșantion de 220 de persoane implicate în Festivalul DIPLOMA Show în ultimii trei ani. Rezultatele integrale ale studiului pot fi consultate aici.

Un proiect DIPLOMA Show și The Institute.

Prezentat de UniCredit Bank 

Parteneri media strategici: PRO TV, Kiss FM, Euromedia, YOOH

Parteneri media: Radio România Cultural, Igloo, Haute Culture, Revista BIZ, Revista Zeppelin, Molecule F, Designist, Modernism, B365.ro, feeder.ro, munteanurecomandă.ro, Propagarta, Revista Atelierul, IQAds, RADOR, Agerpres, Zile și Nopți, Spotmedia, PRwave, Glamour, The Woman, Happening, Arthood, Metropolis, ALIST Magazine, Dreamingof.net, Daily Magazine, Nine O’Clock

Partener monitorizare: MediaTrust 

 

Despre The Institute

The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. The Institute inițiază și organizează evenimente de peste 25 de ani și a construit o comunitate ce reunește antreprenori, profesioniști și publicul industriilor creative din România. Prin tot ceea ce face, contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în țară, crește și diversifică audiența atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agențiilor și manufacturilor, promovează antreprenorii și profesioniștii creativi pe plan național și internațional. Este fondator al Romanian Design Week, al festivalului DIPLOMA, al Galei Societății Civile, Internetics, Cartierul Creativ, combinat.ro și inițiator al ASAP România.

 

Despre UniCredit Bank

UniCredit Bank este parte a UniCredit, bancă comercială paneuropeană simplă și de succes, cu un sistem integrat de servicii de banking Corporate și de Investiții, oferind bazei sale de clienți o rețea unică vest, central- și est-europeană. Grupul este prezent în România prin: UniCredit Bank, UniCredit Consumer Financing, UniCredit Leasing Corporation, UniCredit Insurance Broker, UniCredit Leasing Fleet Management și UniCredit Services.