Tereza Tranakas, CEO & Fondator al OXYGEN: „În calitate de antreprenor, cred că trebuie să accepți faptul că schimbarea și riscul fac parte din cotidian.”

Tereza Tranakas, CEO & Fondator al OXYGEN, poartă numeroase pălării în viața de zi cu zi. Este antreprenor, conduce o agenție de comunicare 80 de angajați, este mamă a trei copii, sportivă și pasionată intens de munte. Toate versiunile și pălăriile mă reprezintă și le-am ales conștient. Și ele împreună, sunt un tot, fac parte din ceea ce sunt și mă împlinesc. Și chiar dacă timpul meu este limitat, mă implic cu pasiune, dedicare și drag în toate aceste roluri”, ne-a împărtășit ea.

Multă lume îi spune că energia ei este infinită, dar recunoaște că lucrurile o copleșesc uneori: și în viața ei există momente de suprapunere. „Pentru că uneori apar provocări la job care mă solicită, în timp ce copiii cresc și au nevoie să le fiu aproape și tot așa”, spune Tereza. Dar, totodată, ea mai crede și că aceasta este lupta celor mai multe femei de carieră. Uneori îi iese, alteori nu.

Este o provocare constantă să găsesc un echilibru.

Despre modul în care a reușit să-și găsească resursele interioare să continue chiar și în momentele de cotitură, în care părea prea dificil să continue, Tereza ne-a povestit mai multe în acest interviu.

În ce moduri ai fost nevoită să te reinventezi și recreezi tu, în profesie și în viață până astăzi?

Mi-a plăcut întotdeauna schimbarea, nu mi-e teamă de ea. Simt că aduce evoluție.

Sunt câteva constante în viață, puncte de reper, care țin de valorile personale, după care mă ghidez. În rest, bring it on! 😀

Credit foto: Andreea Emanuela

În jurul vârstei de 40 de ani, ai simțit că nu te mai regăsești: că nu mai știi cine este Tereza. Ai profitat de capacitatea ta de a fi organizată și, pornind de acolo, ți-ai făcut un plan pe care l-ai implementat. Cum ai reușit să-ți găsești resursele interioare să continui chiar și în momentele de cotitură, în care părea prea dificil să continui?

Pentru o femeie, pragul de 40 de ani aduce într-adevăr mai multă introspecție. Dar cred că la orice tip de problemă sau dilemă există o soluție, o alegere pe care trebuie să o facem.

Analizez rațional, dar mă ghidez mult după intuiție, valori și inimă. La fel cum nu mi-e teamă de schimbare, mă încred în forțele proprii și simt că voi depăși dificultățile inerente de-a lungul vieții.

Și iau o decizie – poate nu e întotdeauna cea corectă, însă sunt o persoană de acțiune și asumată, gata să înfrunt repercusiunea acelei decizii.

Cum mă reîncarc? Pe munte și alături de cei dragi. 

Ai avut un parcurs frumos în comunicare. Ai început să activezi în domeniu la vârsta de 20 de ani. Ai studiat în Statele Unite jurnalism și comunicare, după care te-ai angajat și ai avut șansa să lucrezi, în Statele Unite, pentru diverși antreprenori, printre care și Elon Musk. Care ai spune că a fost cea mai importantă lecție de comunicare pe care ai învățat-o lucrând în echipa lui Elon Musk? Dar de business?

Musk a fost și este foarte direct în comunicarea așteptărilor sale față de echipa și în general, în feedback. Am apreciat întotdeauna o comunicare sinceră și directă, care clădește încredere. Desigur, uneori era prea abrupt, însă consider că putem comunica sincer și cu tact, în mod egal.

În ceea ce privește abordarea de business, am admirat determinarea lui în atingerea scopului. Nimic nu îi stă în cale. Aș spune că atunci când obiectivul este clar, îmi pot canaliza energia și determinarea să ajung și eu la scopul dorit. Și asta este drive-ul antreprenorului până la urmă.

Nu cred că este vorba de bani sau faimă. Ci de a realiza ce ți-ai propus, de a-ți depăși limitele.”

„Uitându-mă la el și la energia pe care o are, la drive-ul pe care îl aducea în tot ceea ce făcea, am spus că îmi doresc și eu la un moment dat să fac același lucru”, ai declarat tu despre Elon Musk într-un interviu acordat anterior. Acum, când te uiți înapoi, simți că ai reușit să faci asta? Ce rol simți că a jucat drive-ul pe care-l ai și care te caracterizează în punerea bazelor propriei tale agenții de comunicare, OXYGEN?

Cred că am depus mult efort, enorm de mult efort și dedicare, pentru ca OXYGEN să ajungă una dintre cele mai mari agenții de pe piață, să cresc echipe frumoase și să clădesc încredere și reputație.

Dar cum am mai spus, antreprenoriatul este un maraton, nu un sprint. Așadar, continuăm să alergăm zi de zi.  

Când și cum s-a conturat ideea lansării agenției OXYGEN, așa cum o cunoaștem noi astăzi?

Am simțit că este loc pe piață pentru OXYGEN, la vremea respectivă.

Credit foto: Paula Deteșan

Ce este și, respectiv, ce nu este agenția de comunicare OXYGEN în momentul de față?

Aș zice că atributele care ne definesc sunt: încredere, creativitate, agilitate, mindset strategic și axat pe rezultate. Și nu în ultimul rând, suflet. Punem suflet în ceea ce facem, și de multe ori, acest lucru face diferența. 

Astăzi sunteți optzeci de persoane în interiorul agenției de comunicare Oxygen, având birouri în București și Cluj-Napoca. Ce stă la baza capacității tale de a fi, cu succes, liderul unei echipe făcute din șaptezi de persoane? Care simți că este caracteristica fără de care un lider nu se poate considera ca fiind bun?

Pe măsură ce creștem, capacitatea mea de a influența un număr mare din echipă devine mai mică. Și atunci, un lider bun are oameni buni în jurul său care la rândul lor, inspiră, motivează și aduc energie echipei. 

Povestește-ne puțin despre ce fel de manager consideri că ești tu. Cum crezi că te-ar descrie câteva dintre persoanele din echipa ta?

Exigent, empowering, generos, uman, dificil, si in ultimul timp, cu mai puțină răbdare. 🙂

Care este cea mai importantă lecție de omenie pe care ai învățat-o în rolul de mamă și pe care o aplici în activitatea ta antreprenorială?

Să dăruiesc empatie, recunoștință și recunoaștere. 

Credit foto: Andreea Emanuela

_

Primul lucru pe care-l faci dimineața când te trezești:

Un gând bun pentru cei dragi.

Parfumul favorit pentru o zi liniștită de primăvară:

Natura, mirosul proaspăt de pădure.

Pentru ce ți-ai dori să ai mai mult timp:

Pentru cei dragi.

Un vis personal pe care încă nu ți l-ai îndeplinit:

 Să merg cu cei trei copii pe munte.

Campania de comunicare în care ai pus cel mai mult din sufletul tău:

Pun suflet în tot ceea ce facem, nu pot diferenția. 

O întrebare care ți-ai fi dorit să îți fie adresată într-un interviu, dar care încă nu a fost, și răspunsul la aceasta:

„De ce faci tot ceea ce faci și nu îți dai timp de un răgaz?”

– Poate e bizar, dar simt că fiecare zi este un dar care nu trebuie irosit. Atunci când stau, simt că viață trece pe lângă mine. Prin urmare, sunt mereu în mișcare – fizic și mental. Dar este mai mult decât necesar să îmi acord mai mult timp pentru răgaz. Cu toții avem nevoie de acest timp de reflexie, relaxare și detașare, care aduce în fapt, mai multă claritate. Drumețiile și expedițiile pe munte, chiar dacă au intensitate fizică, sunt clipe de răgaz mental și uneori, chiar spiritual. 

 

Credit foto copertă: Robi Boșcai

 

_