Într-o lume acaparată de fenomenul fast fashion, cu o piață luată cu asalt de piese vestimentare identice, făcute în serie, este greu să ieși în evidență și să îți creezi propriul stil.
Hainele pe care le găsim acum în magazine sunt aceleași pe care le poartă femei din toată lumea, așa că este imposibil să vorbim despre elemente de identitate, de tradiție, care să ne definească.
În ciuda acestui fenomen, tinerii designeri români de la noi nu se lasă descurajați și au ambiția să creeze piese vestimentare total ieșite din tipar. Stă în filosofia multora dintre ei ideea că tradiția și moștenirea culturală a românilor nu trebuie uitată, așa că împrumută elemente vechi pe care le aduc la viață în haine cu design-uri îndrăznețe, pline de stil și atitudine. Ana Maria Brânză a identificat o parte dintre ei și i-a pus în lumină în cadrul proiectului Autentica.
Barzoire
Barzoire este un brand nou fondat de Laurențiu Bârzoi. Piesele vestimentare pe care le creează sunt pline de culoare, proporții interesante și îndrăzneală. Prin colecțiile sale își folosește creativitatea pentru a semnala problemele cu care se confruntă lumea cum ar fi depersonalizarea, rasismul, exprimarea identității sexuale sau conflictele militare. Consideră că arta vestimentară poate fi un mijloc de exprimare, prin care putem promova toleranța și prin care ar putea transforma răul în bine.
Antante
Brandul Antante a fost fondat de două tinere încă de pe vremea când erau colege de facultate. Este un concept tineresc care își propune să creeze piese vestimentare exclusiv ieșite din tipare, în serii limitate. Atenția la detalii, croielile simple, versatile, combinate cu picturi și detalii realizare manual sunt elementele care fac ca fiecare piesă Antante să spună o poveste.
MaRaMi
MaRaMi este un brand fondat de designer-ul Andra Clițan din dorința de a crea piese vestimentare care să îmbine costumele tradiționale românești cu îmbrăcămintea tradițională a altor țări din întreaga lume. Inspirată de poveștile copilăriei în Transilvania și de culturile pe care le-a cunoscut în cadrul călătoriilor în Asia, Orientul Mijlociu și Europa, Andra a preluat modele, croiuri și tehnici de cusut pe care le-a transpus în ținute moderne. A găsit un echilibru perfect între păstrarea moștenirii culturale românești și îndrăzneala modei secolului 21.
Christine on the clouds
Filosofia din spatele brandului are la bază ideea că în zilele noastre hainele sunt ca niște armuri. Cristina Șerbu spune despre ea că e „cu picioarele pe pământ, dar cu capul în nori” de unde se înțelege și numele brandului. Design-ul ținutelor are note feminine, date de materiale fine, de calitate și de culori “dulci”. E o perspectivă interesantă și curajoasă, având în vedere tendințele tot mai masculine pe care le promovează industria fast fashion în vestimentația feminină.
Alexandra Abraham
Alexandra Abraham este o tânără designeră care este cunoscută pentru hamurile din piele pe care le face. Ea a introdus în ținutele ei acest accesoriu, hamul, pe care l-a combinat cu rochii pentru a scoate în evidență talia femeilor și pentru a da o notă de senzualitate. Fragmente din acest accesoriu se găsesc în toate piesele vestimentare pe care le creează.
Argo Art
Mesajul pe care îl transmite prin ținute brandul Argo Art este „Wear the Art”. Fiecare piesă vestimentară este ca o pânză de tablou, așa că nu putem vorbi despre ținute outfit-uri trase la indigo. De la culori, croială sau modele, absolut totul este despre originalitate, creativitate și stil. Trebuie doar să atingi creațiile Argo Art și vei simți instant pe pielea ta esența artei.
Alisia Enco
Alice Botnarenco, fondatoarea brandului Alisia Enco și-a propus să reinterpreteze cămașa office în cele mai îndrăznețe moduri și i-a reușit. Cămășile sunt lucrate atent, din materiale naturale, iar prin imprimeuri, detalii sau croială capătă o personalitate aparte. Alice ne-a făcut să înțelegem că o ținută business nu trebuie să fie plictisitoare, ci din contră trebuie să te scoată din anonimat.
Cristina Lazăr
Când spunem Cristina Lazăr, spunem cu siguranță eleganță și rafinament. Fie că vorbim despre rochii de mireasă, ținute de seară sau de oraș, aceste sunt elementele care le caracterizează. Piesele vestimentare au la bază remixarea motivelor tradiționale, însă într-o manieră complet nouă. “Transpunerea valorilor tradiționale în articole vestimentare devine o modalitate de exprimare a propieri identități.”, aceasta este ideea care stă la baza procesului de creație al Cristinei Lazăr.
Colorescu
Colorescu este un brand cu stil urban care își propune să trezească spiritul patriotic în inima publicului tânăr. Tricourile, hanoracele sau șepcile au modele și mesaje care să îți aducă aminte motivele pentru care trebuie să te mândrești că ești român. Pot fi integrate perfect în ținute de stradă, de zi cu zi.
Art & craft
Prin creativitate, Art & Craft îmbină modernul cu tradiționalul în piese casual. Datorită design-urilor fresh, care înglobează aspecte din întreg universul românesc, piesele Art & Craft sunt purtate atât de românii din țară și din străinătate cât și de străinii îndrăgostiți de România.
Puteți afla mai multe despre designerii prezentați în acest articol și pe pagina de Facebook a proiectului Autentica.