Vitrina Advertising este un nume de referință în industria de comunicare din România. Fondată în 1992 de către Mihaela Rus (CEO), cu sediul în Cluj-Napoca, agenția full service de publicitate oferă soluții strategice creative, tailor-made, cu o abordare 360° celor care doresc să-și facă vocea brandului auzită național și internațional.
#VitrinaShares este o serie de articole în care publicitarii de la Vitrina vorbesc deschis despre advertising, ca răspuns la invitația The Woman de a împărtăși cu comunitatea gânduri și insights care inspiră mai departe.
Deschidem #VitrinaShares cu un articol despre o parte din Departamentul de Creație condus de către Cătălina Ciolan, cel mai tânăr Creative Director din istoria Vitrinei de peste 30 de ani și Deputy General Director al agenției:
„Ne face plăcere să demarăm această serie, #VitrinaShares x The Woman. Ca și creativi, știm cât de important este nu doar să te expui la noi perspective, dar și să le oferi mai departe. Așadar, pornim această serie cu dorința de a crea o comunitate care rezonează cu mentalitatea noastră și care caută să învețe unii de la alții.”
În spatele unui Creative Director remarcabil se află o echipă profesionistă de creație
Cătălina, CD: „Am bucuria să conduc o echipă multidisciplinară de talente care este apreciată de către clienții și colaboratorii noștri nu doar pentru profesionalismul cu care lucrează, ci și pentru cine sunt ei – suntem, de fapt – ca oameni. Pe partea de copywriting, Siri (yes, you heard that right, Siri) este un storyteller înnăscut, în special pe partea de script writing, iar copy-ul Andrei îți va rămâne în minte ca refrenul celei mai trendy piese, pentru că tot ce scrie se simte ca un hit. Când vine vorba de design, o avem pe Diana, unul dintre motivele pentru care activările de brand ale clienților noștri de la cele mai relevante festivaluri din țară arată atât de cool, Alin, care îți va face brandul să se remarce cu un design fresh, iar mâna mea dreaptă (și stângă, și tot ce vrei), Teodora, Executive Creative Director, care e your go-to person pentru tot ce ține de visual și my go-to person când am nevoie de suport (inclusiv moral)”.

Ce înseamnă o echipă puternică de creație?
Cătălina, CD: „O echipă puternică de creație înseamnă, în primul rând, o echipă unită, bazată pe o relație construită pe încredere și respect reciproc, urmat de un mix de skill-uri profesionale, autenticitate, mindset și atitudine. Cine ne cunoaște deja, știe că avem un anumit vibe pe care pot spune cu mândrie că nu-l găsești altundeva.”
Siri, copywriter: „Fiecare membru al echipei e ca o piesă de puzzle care contribuie la energia întregului grup. Dar această piesă trebuie plasată în locul potrivit, iar aici intervine talentul Creative Directorului de a identifica un potențial și de a-l pune în valoare.”
Alin, designer: „Suntem ca un soft de design care conține toate tool-urile necesare de care ai nevoie ca să creezi proiecte cool. Ca echipă, noi suntem soft-ul care te ajută să ai campanii de impact.”
Ce presupune să fii creativ?
Andra, copywriter: „Nu văd creativitatea ca pe un talent care te face mai special. Toți avem asta în noi, doar felul în care o folosim ne face diferiți. Am crescut cu oameni care găseau soluții creative pentru daily struggles. Încă păstrez pălăria de vrăjitoare pe care mi-a încropit-o mama din ceva carton pentru o petrecere de Halloween (care, btw, arată la fel de cool și acum, după 15 ani). Astfel de idei m-au fascinat și m-au inspirat și pe mine să gândesc la fel, să văd lumea printr-un „filtru” creativ. Așa că, iată-mă aici.”

Siri, copywriter: „Creativitatea e un fel de a fi și se manifestă diferit în funcție de personalitatea fiecăruia. Ceea ce te face un creativ bun are strânsă legătură cu cine ești tu ca om. Sau cine ai nevoie să fii pentru a excela în munca ta.”
Ce anume din felul tău de a fi te face să fii bun la meseria ta?
Siri, copywriter: „În storytelling, ca să fii acul invizibil care țese povestea, sunt de părere că ai nevoie să fii un om empatic și un observator bun care vede ceva prețios acolo unde alții poate nu s-ar uita.”
Diana, designer: „Pe mine mă ajută curiozitatea. Sunt o persoană foarte curioasă din fire și îmi place să descopăr lucruri. Îmi place foarte mult design-ul așa cum îl facem noi în agenție în special, tocmai pentru că mă provoacă să învăț și să descopăr constant lucruri noi, să fiu la curent cu tot ce se întâmplă, dar cel mai mult pentru că îmi dă libertatea să modelez ceea ce fac, fiind limitată doar de creativitatea mea.”
Teodora, ECD: „În această industrie, e necesar să știi cum să fii creativ la comandă. Pentru asta, ai nevoie să fii o persoană organizată, cu un time management bun și să apelezi la logică în rezolvarea briefurilor, nu doar la estetică. Iar un research bun te va scoate din multe încurcături, îți va contura insight-uri. Ajută mult să fii o persoană care constant observă ce e în jur, pentru că astfel îți creezi o bibliotecă de idei în minte din care poți apoi să-ți găsești inspirația mai ușor, la nevoie.”
Mindset-ul Vitrina este orientat spre inovare și viitor, dar cu focusul pe oameni
Diana, designer: „Ideile noi sunt mereu binevenite aici. Fiecare zi vine cu provocări fascinante și cu soluții care nici nu știam că pot fi posibile. Capacitatea de a inova și de a crea conexiuni neobișnuite este un skill necesar, dar și un mușchi pe care îl exersezi în fiecare zi.”
Alin, designer: „Acest domeniu este perfect pentru creativii care fug de monotonie și caută mereu noi provocări. Fiecare proiect oferă ocazia de a explora idei îndrăznețe, iar acel strop de adrenalină împinge limitele imaginației. Combinația ideală între artă și sport extrem, doar că, în loc să sari cu parașuta, sari direct într-un nou deadline :)).”
Diana, designer: „Într-o eră în care ne concentrăm din ce în ce mai mult pe tehnologii noi, AI și chestii care păreau rupte din romane SCI-FI, în industria aceasta și în design în sine cred că trebuie să ne folosim de aceste tool-uri, dar să nu uităm să punem oamenii în centru, să ne gândim în primul rând la ei atunci când creăm ceva.”

Empatia, un element cheie în procesul de creație
Andra, copywriter: „E important să observi oamenii din jur. Să le înțelegi comportamentul. Nu trebuie să fii mereu de acord cu ceea ce fac, dar trebuie să înțelegi de ce o fac.”
Diana, designer: „Exact. Eu întotdeauna încerc activ să fiu empatică și să înțeleg ce gândește, vrea și simte omul căruia îi punem produsul în față”.
Andra, copywriter: „Da, că e clientul căruia îi prezinți o idee sau unchiul care crede toate știrile de pe Facebook, trebuie să vezi lumea și prin ochii lor. În felul ăsta, și ei vor putea rezona cu ce ai să le transmiți – în advertising și nu numai.”
Teodora, ECD: „Empatia și umorul cred că sunt niște soft skills care merg mână în mână și mă ajută foarte mult în industria asta. Empatia, atât față de colegi, cât și față de client sau target-ul final mă ajută să înțeleg mai bine nevoile tuturor și să anticipez eventuale probleme înainte să apară. Simțul umorului mă ajută în relaționarea cu colegii sau diverse echipe cu care trebuie să lucrez și mă scapă de ego-ul creativ și de eventuale situații tensionante.”
Alin, designer: „+1. Umorul face parte și din viața mea de zi cu zi, fiind un mod prin care simt că pot contribui la crearea unei atmosfere pozitive și la ridicarea moralului colegilor mei.”
Teodora, ECD: „Așa e, Alin. Se aprobă. :))”

Ce te ajută să devii mai bun în fiecare zi?
Teodora, ECD: „Nu e un domeniu ușor. Când lucrurile nu merg așa cum vrei tu, ajută mai mult decât crezi să nu ai ego creativ și să ai o viziune optimistă asupra lucrurilor. Dacă reușești să ai un mindset potrivit, ți-e mult mai ușor să fii creativ, să-ți vină idei și să găsești conexiuni la care alții poate nu se gândesc”.
Andra, copywriter: „Să-mi antrenez creativitatea. Deși mă ajută faptul că o pot folosi instinctiv, creativitatea trebuie și antrenată. Nu o limitez doar la o parte a vieții mele; mă exprim creativ în orice fac, ca și când ar fi o extensie a personalității mele – că e un outfit, un decor pentru frigiderul din bucătărie sau o idee de campanie. Îmi iau inspirația din orice și cred că „secretul” în a-ți folosi strategic creativitatea astfel încât să îți aducă și satisfacție este să fii atent la ce te înconjoară, să ai experiențe diferite, să cunoști oameni diferiți.”
Alin, designer: „Consider că ceea ce mă ajută să devin mai bun pe zi ce trece este echilibrul dintre o bună documentație și o fire imaginativă.”
Siri, copywriter: „Încerc să-mi extind zona de confort prin proiecte challenging care mă forțează să cresc. Doar expunerea de acest tip te ajută să evoluezi. Dar lucrul acesta trebuie făcut cu cap și într-un ritm sustenabil, altfel riști un burnout.”
Pe ton de încheiere
Cătălina, CD: „Suntem oameni diferiți, cu personalități diferite, care împart aceleași valori, principala fiind pasiunea pentru a fi creativ. Asta, împreună cu dorința de a crește, comunicarea deschisă, empatia, dorința de a găsi soluții creative și nu în ultimul rând, curajul, ne definește ca și echipă de Creație Vitrina Advertising. And we’re just getting started.”
