După ce a lucrat patru ani într-o companie de consultanță, Ramona Vecean și-a deschis primul business în 2014, din dorința de a obține independență financiară. În această perioadă, a avut primul copil și a început să se intereseze de produse pentru copii, în special de scaune auto. Acesta este modul în care a luat naștere cel de-al doilea business, Nola, oferind consiliere pentru părinții care caută scaune pentru sugari și copii mici.
A decis să se implice mai mult în educarea părinților, oferindu-le informația necesară în magazinul de scaune auto Nola, dar și prin postarea pe blog a articolelor privind siguranța în mașină.
Pe Ramona o puteți cunoaște joi, la The Woman Parenting Workshops.
Nola a pornit ca un start-up. Povestește-ne puțin despre motivele pentru care a apărut acest business și care este modalitatea prin care ai reușit să îl crești?
Nola a apărut după ce am sesizat pe diverse grupuri de părinți că se caută scaune auto de închiriat pe durata concediilor în țară, de către cei care vin cu avionul. Nu era nicio firmă care să ofere un astfel de serviciu și mă întrebam de ce, pentru că cerere există. Se mai găsesc la firmele de închirieri mașini, dar ce am văzut eu, sunt de calitate inferioară și neîngrijite. De posibilitatea de a le amplasa cu spatele nici nu se poate pune problema. Am început oferind strict serviciul de închiriere până când am constatat că părinții caută să testeze scaunele înainte să le cumpere, ca să fie siguri că sunt potrivite. Și eu am trecut prin acest proces dificil când am căutat scaun pentru fetița mea, deci știam cât de complex este procesul de căutare și cât de greu găsești la cineva un scaun să îl testezi. Acesta a fost momentul când am sesizat oportunitatea de a crește businessul. Am diversificat gama de scaune disponibile la închiriat și am început să le vorbesc clienților despre ele, să îi ajut la instalare, punând astfel bazele consilierii pe care o oferim azi tuturor părinților care ne trec pragul.
Care a fost cel mai dificil aspect în implementarea acestui proiect? Dar cea mai mare satisfacție?
Pornirea a fost cea mai dificilă. Am observat că există cerere, dar nu înțelegeam de ce lipsește oferta. După cum am învățat în facultate, nu întotdeauna e un lucru bun faptul că ești furnizor unic pe piață: trebuie să descoperi de ce nu se oferă produsele/ serviciile respective. Cu un an înainte, deschisesem prima afacere și am văzut câte resurse consumă (timp, bani, cunoștințe din diverse domenii); nu eram sigură dacă pot să mai pornesc pe acel drum știind ce urmează. M-a motivat, totuși, faptul că investiția inițială nu era atât de mare, chiar dacă aș fi eșuat.
Cea mai mare satisfacție am avut-o atunci când am crescut pentru prima dată numărul de scaune auto disponibile. A fost un pas mare la momentul respectiv și cred că atunci am simțit că sunt pe drumul cel bun. Țin minte perfect care au fost scaunele și cum le-am așezat în magazin pentru primii clienți.
Consideri că părinții din România sunt conștienți de pericolul în care se află copiii lor, în lipsa unui scaun auto?
Sunt sigură că părinții nu sunt conștienți de pericolul la care își expun copiii atunci când îi lasă liberi pe banchetă sau îi țin în brațe. Toată lumea se gândește că nu li se poate întâmpla nimic, mai ales pe distanțe scurte, prin oraș. Părinții se tem de acele accidente groaznice, la viteze foarte mari în afara orașului sau pe autostrăzi fără să realizeze cât de mare este impactul resimțit la viteza de 50-60 km/ h, cu atât mai mult asupra copiilor. Amplasarea cu spatele la sensul de mers este cea mai sigură poziție în mașină, iar scaunele de pe piață permit asta până la vârsta de 6-7 ani, dar cel mai important este, indiferent de scaun, să fie instalat și folosit corect.
Nola oferă consiliere pentru căutarea și alegerea scaunului de mașină potrivit. Cum se desfășoară acest proces de consiliere?
Consilierea este un proces destul de complex, atât datorită copiilor care sunt foarte diferiți chiar și la aceeași vârstă, cât și mașinilor pe care le dețin părinții, așteptările lor legate de scaune și mulți alți factori care intervin când vine vorba despre achiziția scaunului auto potrivit.
Principalele elemente de care ținem cont sunt copilul (vârsta și dimensiunile lui), mașina în care va fi instalat scaunul (cu ISOfix sau fără, banchete mai drepte sau mai înclinate, spațiul interior, compartimente de depozitare în podea etc.) și bugetul. Pornind de la aceste 3 elemente, propunem părinților o listă scurtă de scaune care s-ar potrivi, ei alegând pe care vor să le încerce și în final, pe care vor să îl cumpere. Pe lângă siguranța și confortul copilului, intervin mici dorințe ale părinților, criteriile subiective, cum le spun eu: design, materiale, funcții suplimentare.
Care sunt cele mai importante aspecte pe care părinții trebuie să le aibă în vedere în momentul în care își doresc să achiziționeze un scaun auto pentru copii?
Din punctul meu de vedere, cel mai important este ca scaunul ales să fie potrivit pentru copil și să permită utilizarea cu spatele la sensul de mers cât mai mult timp posibil, pentru că este poziția cea mai sigură în mașină. Un model ieftin folosit cu spatele (momentan, cel mai ieftin scaun care permite utilizarea cu spatele la sensul de mers până la aproximativ 4 ani, este Joie Steadi și costă 600 lei), oferă mai multă siguranță decât un model scump, folosit cu fața.
Spune-ne te rog 3 caracteristici care te definesc cel mai bine.
În primul rând, sunt o persoană sinceră. Ofer și aștept sinceritate în toate tipurile de relații pe care le am cu cei din jur: familie, prietenie, afaceri. În al doilea rând, cred că mă caracterizează foarte bine conștiinciozitatea care m-a ajutat să obțin succes și apreciere atât în postura de angajat, cât și în cea de antreprenor. Nu în ultimul rând, sunt o persoană punctuală, pentru mine punctualitatea fiind o formă de respect față de cei din jur.