Petrecem ore întregi scrollând. Ne postăm viața și activitățile de zi cu zi acolo. Ne luăm la harță cu alții pentru un comentariu.
Însă la nivel de business, rețelele de socializare sunt mai mult decât o oportunitate să fii prezentă, sau să arăți ce se întâmplă în spatele afacerii.
Sunt o modalitate de a obține vânzări.
În general, când vorbim de social media, prima rețea care vine în minte este Facebook. Dar, în funcție de audiența către care te adresezi, nici altele nu sunt de lepădat: YouTube, TikTok, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Pinterest, Twitter, Tumblr, Medium, Reddit etc.
Vezi tu, deși scopul tău, ca antreprenoare, este să vinzi, rețelele social media sunt cu precădere canale prin care obții trafic și contacte. Iar vânzarea se face în magazin.
Oh, chiar voiam să subliniez asta. Pentru că, dacă vrei o afacere de succes pe termen lung, ai nevoie și de un magazin online.
Nu te limita doar la social media și nu o trata ca pe unica metodă de expunere a produselor tale. Ci, mai degrabă, folosește-o pentru a-ți face magazinul și brandul cunoscut.
Acum, în funcție de complexitate, într-un sales funnel clasic, postările și mesajele din social media au efect în toate punctele de contact cu potențialii clienții. Scopul lor e să educe, să crească rata de engagement și să deschidă discuții.
Dacă îți dorești o strategia Social Media care să îți aducă trafic, lead-uri și vânzări pentru afacerea ta, uite câteva idei gata de pus în practică.
1. Alege un canal social media pe care să îl faci al tău (pont: canalul preferat de consumatorii tăi)
Unde stau cei mai profitabili clienți ai afacerii tale?
Știm deja că generația tânără (Z), e mai mult pe TikTok, Instagram și Snapchat. Și mai știm că millenials și baby boomers sunt foarte activi pe Facebook. Doar că millenials jonglează între multiple aplicații, în funcție de meserie și interese (deci nișă).
Mai știm că femeile sunt audiența preponderentă pe Pinterest și că YouTube este al doilea cel mai folosit canal de căutare din lume.
Poți să fii pe toate aceste canale? Și, mai important, poți să postezi constant un conținut interesant și relevant, și să răspunzi la comentarii și să gestionezi comunitatea așa cum trebuie?
Well, cu excepția cazului în care ai resurse serioase, nu.
Sursa foto: https://datareportal.com/reports/digital-2021-romania
Prin urmare, e de preferat să comunici în principal pe canalul pe care se află cea mai profitabilă audiență a ta – și pe acest canal să îți creezi o comunitate activă, angajată în conversație.
Acum, drept vorbind, ar trebui să ai cel puțin un cont business de Facebook – pentru că e cea mai populară rețea social media în România și e, în sine, o dovadă de credibilitate pentru consumatori.
Însă canalul pe care alegi să îl faci reprezentativ pentru tine poate fi altul, dacă ai o audiență nișată și profitabilă acolo.
Indiferent că strategia ta se va axa pe video (pe YouTube sau TikTok), pe mood board (Pinterest sau Instagram) sau orice alt format de conținut alegi să creezi.
2. Creează-ți o personalitate ușor de recunoscut
Afacerile mari au un adevărat manual de conduită, inclusiv în ceea ce privește postările pe social media.
Iar acest manual include:
– Stilul și tonalitatea brandului
– Modurile de răspuns
– Valorile și misiunea brandului
– Culori și elemente vizuale reprezentative pentru brand
– Cuvinte frecvent folosite
– Ce să NU se facă niciodată
Chiar dacă, poate, afacerea ta este acum la început, urmează exemplul brandurilor mari.
Creează pagini cu personalitate, astfel încât să fii ușor de recunoscut de fiecare dată când oamenii dau cu ochii de postările și reclamele tale.
3. Atrage atenția și menține interesul prin conținut relevant
Ai auzit vreodată de sindromul broaștei fierte?
Când apa e fierbinte din prima, broasca va sări imediat afară. Dar dacă oala abia se încălzește încet pe foc, broasca va face eforturi să se adapteze la creșterea temperaturii, până când va fi prea târziu.
Ei, așa și pe social media. Când îți bombardezi urmăritorii cu mesaje de ”cumpără, cumpără, cumpără”, ”ia produsul, cel mai tare produs”, utilizatorii te vor părăsi cât ai zice… ”oac”.
Cel mai bine funcționează strategia 80% conținut educațional și 20% conținut tranzacțional – link-uri spre produs, oferte de prețuri, link-uri spre advertoriale, flash sales etc.
Uite câteva idei de conținut educațional & pentru engagement:
– Tutoriale și sfaturi rapide
– Articole interesante din blogul magazinului
– Postări cu imagini și video lifestyle (produsul în timp ce este folosit sau purtat)
– Concursuri cu limită scurtă de timp
– Comparații între produse
– Răspunsuri la întrebările frecvente ale urmăritorilor și clienților
– Testimoniale și conținut generat de clienți
– Sfaturi și răspunsuri de la experți de nișă (interviuri, citate pe fundal, video-uri sau live-uri)
– Challenge / sondaj / quiz
Vezi pe blogul Gomag o listă uriașă cu idei de postări (le poți folosi inclusiv pe story): 50+ Idei Geniale & Ușor de făcut pentru postări Facebook și Instagram – Social Media.
4. Vinde din rețea: Facebook Product Catalog și Instagram Shopping
Strategia ta de postări, comentarii și răspunsuri pe social media poartă numele de strategie organică (sau gratuită, pentru că nu trebuie să plătești per rezultat).
Și îți poate aduce trafic, lead-uri, vânzări… dar asta se întâmplă în timp, pe măsură ce consolidezi o comunitate din ce în ce mai unită și mai fermecată de brand-ul tău.
Dacă vrei rezultate mai repede, vei avea nevoie să faci câteva lucruri în plus.
În primul rând, pe baza feed-ului de produse din platforma ta de eCommerce îți vei încărca produsele în catalogul Facebook.
Practic, îți vei popula magazinul Facebook. Apoi, pe măsură ce faci postări pe Facebook, îți poti eticheta direct produsele reprezentate – așa oferi o cale mai rapidă de acces la produs.
Pe de altă parte, va trebui să aplici pentru Instagram Shopping, care funcționează asemănător. Urmează sfaturile din acest articol pentru crearea Facebook Business Manager, Product Catalog, Instagram Shopping și Facebook Pixel.
Acest Facebook Pixel stă la bază unei alte componente esențiale din strategia de Facebook marketing: reclamele plătite.
Știu că în ultima perioadă Facebook a dat anumite rateuri, iar prețul reclamelor a crescut comparativ cu rezultatele obținute, însă eu cred că pentru fiecare afacere există o strategie anume care se potrivește.
Prin urmare, joacă-te cu oportunitățile din Business Manager și testează, chiar dacă începi cu sume mici.
Îți mai las aici un material interesant, pe subiectul Facebook Ads, creat la Gomag Virtual Summit.
5. Ponturi și recomandări rapide pentru ca tu să vinzi cu Social Media
– Folosește un calendar de postări, pe cel puțin 3 luni, indiferent ce canal social media alegi.
– Încearcă să faci minim o postare nouă pe zi + minim un story.
– Creează și optimizează din start conturi puternice. Asta înseamnă să completezi tot ce e de completat (bio, link-uri spre pagini reprezentative, descrieri lungi și scurte, hashtag-uri personalizate, număr de telefon de contact etc.).
– Răspunde la comentarii și întrebări. Aceasta să îți fie regula de aur, înainte de a face orice postare.
– Amplifică postările cu mesaje importante, folosind Facebook Ads.
Strategia pe social media, în special cu scopul de a vinde online, este un subiect despre care pot discuta zile întregi. Însă, momentan, hai să ne oprim aici.
Mai important decât să afli totul de-odată, haide, pune în practică lucrurile pe care le-ai aflat astăzi. Folosește-le cu istețime, astfel încât să dezlănțui întregul potențial al business-ului tău!
Sursa foto: Gomag
Despre Alexandra Dragoș
Salut! Eu sunt Alexandra, marketing specialist la Gomag de 3 ani. Sau cum îmi spun colegii, tipa cu Facebook și Insta. Sau cum îmi spune șeful, “ce mai postăm azi?”. Dacă e să vorbesc despre internet, partea mea preferată e Social Media. Acolo mă exprim, vizual și prin text, iar ceea ce îmi place cel mai mult e când postarile create de mine au impact.
Hobby-urile sunt tot în zona de creație și îmi place să fac prăjituri & biscuiți, să scrollez pe Insta (I Love Insta) și să torn lumânări.
De regulă, mă găsești pe vreo rețea socială, citind articole cu ultimele trenduri sau prin magazinele de home&deco.