Cine cedează și de ce? Gestionarea relațiilor conflictuale la locul de muncă   

De cele mai multe ori izbucnirea unui conflict este doar vârful unui iceberg, fiind o manifestare externă a unor aspecte adunate în timp sau peste timp.

Resorturile unui conflict la locul de muncă pot fi diverse: diferențe intergeneraționale, temperamente și stiluri de muncă diferite, opuse chiar, concurența, anumite frustrări acumulate în timp, oboseala profesională/uzura acumulată de-a lungul unei perioade intense.

Indiferent care ar fi -motivul din spate- e necesară însușirea unor strategii, linii de acțiune pentru a nu fi luați prin surprindere sau a fi fără o reacție sau pentru a nu transforma un anumit context conflictual în unul pe termen lung.

rawpixel-760028-unsplash

Recomandarea cea mai importantă este că aceste situații conflictuale trebuie rezolvate pe moment sau la foarte scurt timp, după ce apele s-au mai așezat și în nici într-un caz trecute cu vederea, ascunse sub preș, pentru că vor reveni…în forme, poate, chiar mai grave!

Pentru abordarea matură, constructivă a unor relații conflictuale:

Învățarea calmului emoțional

E binecunoscut faptul că, pe fondul unei stări emoționale încărcate, tensionate, oamenii pot adresa cuvinte, pot realiza acțiuni pe care în condiții -normale- nu le-ar realiza.

Cunoscând acest aspect, demonstrez că am cunoaștere, control, și că nu îmi propun să înrăutățesc momentul conflictual. Astfel, pe un fond conflictual, orice cuvânt, replică poate avea efectul amplificării.

Comunicarea asertivă 

Acest pas poate fi aplicat în contextul de neutralitate, după ce am ieșit din zona cu riscul mărit de a genera chiar și consecințe grave –cuvinte jignitoare, amenințări care pot leza personalitatea și integritatea persoanei. Comunicarea asertivă contribuie la afirmarea sănătoasă și punctarea unor limite, cerințe pe un ton ferm, deschis și concis.

 

rawpixel-666922-unsplash

 

Apelarea la un mediator

În cazul în care acesta există în cadrul instituției sau companiei în care activăm, sau la o structură ierarhică superioară. De cele mai multe ori o parte neutră, obiectivă va vedea mai clar cauza sau cauzele care generează relații conflictuale, găsind de asemenea și măsuri pentru contracararea acestora, purtând discuții separate și cu toți cei implicați. 

Cultivarea unui anumit grad de toleranță 

Cultivând un anumit grad de înțelepciune și toleranță vom afla ce să omitem, să prevenim într-un mod sănătos decât să contribuim la explozia unei situații conflictuale, mai exact să simțim persoana și să recunoaștem în ea stările emoționale pe care le are.

Să ținem cont, de asemenea, de contextul general al persoanei în cauză, căci pot exista momente în care aceasta  traversează perioade dificile, în care stările mentale și emoționale sunt -întinse la maxim- , încercând să empatizăm într-un  și până la un anumit grad.

 

jason-yu-39975-unsplash

Redefinirea relațiilor colegiale

Bazate pe respect și apreciere colegială, reprezintă fundamente prin care fiecare individ se poate manifesta plenar la locul de muncă. 

Relațiile conflictuale pot însemna și ocazii de cunoaștere totodată, mai ales în situația în care nu am mai avut de-a face, învățând să devenim flexibili și fermi, conștienți și de latura conflictuală a oricărei ființe umane.

Sursă foto: www.unsplash.com

By Daniela Anton, Psiholog în cadrul Departamentului de Consiliere Profesională, Universitatea „Vasile Alecsandri”, Bacău

Daniela Anton

Daniela Anton, psiholog în cadrul Departamentului de Consiliere Profesională, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, are experiență de consilier psihopedagog în domeniul preuniversitar și profesor de psihologie.

Daniela este preocupată de dezvoltarea profesională și de dorinţa de a reuni oamenii în general. Pe parcursul ultimilor doi ani, prin prisma zonei profesionale, a fost implicată și în organizarea și desfășurarea unor campanii social-umanitare, experiențe care i-au arătat că întotdeauna oamenii pot fi sensibilizați și motivați în slujba unor astfel de acțiuni.

Un alt domeniu de interes este reprezentat de inteligența emoțională și modul în care  autocunoașterea și acceptarea emoțiilor face diferența în viețile noastre, aducând calitate și autenticitate, inclusiv la locul de muncă.

Daniela este coordonator local al proiectului „Seri Pozitive Bacău”, proiect adresat comunității. Pasiuni: călătoriile, lecturi, scrierea de articole (revista „Cariere, Jurnal de Leadership”)