Claudiu Ferko, Salon Kaila: „Fără dăruire, orice lucru se face în zadar!”

O imagine impecabilă va impresiona de fiecare dată, îți va oferi încredere în tine și siguranța că nimic nu te poate împiedica să îți atingi scopul, mergând înainte, cu viziune și curajul de a cuceri lumea. Însă, la fel ca în povești, orice supereroină are nevoie de ajutor și, bineînțeles, de puțină magie.

Magia poate îmbrăca însă diferite forme. Una dintre poveștile în care magia transformă orice dorință în realitate este cea a Salonului Kaila, unul dintre cele mai longevive business-uri, din domeniul frumuseții, din Cluj-Napoca. Care este secretul acestei afaceri, atât de stabile, ne va spune chiar antreprenorul din spatele ei, Claudiu Ferko.

kaila2

Cu o experiență de aproape două decenii, Claudiu ne dezvăluie faptul că rețeta ta este una simplă, însă extrem de eficientă, bazată pe pasiune: seriozitate, fidelitate și inițiativă. De cum vei intra în salon, atmosfera caldă și prietenoasă te va îmbia să te lași pe mâna profesioniștilor, care te vor consilia și vor alege cea mai bună variantă pentru tine.

În interviul acordat, Claudiu Ferko vorbește cu mult drag despre munca lui, despre clientele sale, pe care le are încă de la începutul carierei. Artist desăvârșit, Claudiu iubește arta, sub toate formele sale, dezvăluindu-ne pasiunile care îl definesc și venind în sprijinul noii generații de stiliști cu sfaturi care amintesc de un lucru extrem de important: fără dăruire, orice lucru se face în zadar.

Povestește-mi puțin despre cum a început povestea ta în domeniul frumuseții. Cum s-a născut pasiunea pentru meseria asta?

Începem cu ,, A fost odată”. Cam dintotdeauna, de când mă știu, cam așa a fost. Mi-a plăcut, la început, să frământ pâinea. Țin minte că mergeam la țară și eram fascinat de ceea ce vedeam, cum se frământa și  modela pâinea.

kaila4

Pasiunea asta s-a născut în momentul în care, într-una din zile, am fost cu sora mea la un coafor, asta întâmplându-se acum multă vreme. Urmărid-o pe coafeză, pas cu pas, mă gândeam ,,Oare eu nu aș putea să fac asta?” Cunoscând deja pașii, acasă, după ce s-a întors sora mea de la eveniment și și-a desfăcut părul, i-am realizat coafura aproape la fel.

Concluzionând, aș putea spune că în orice domeniu, dacă este pasiune, ea începe să se dezvolte.

Când ai reușit să îți transformi pasiunea în afacere? După cât timp?

Ca să-ți trasformi o astfel de pasiune într-un business, trebuie să muncești mult. Mă refer la ani de zile. La mine au fost mai exact 5 ani, după care am zis „Gata, trebuie să merg pe cont propriu!”. Aveam un portofoliu de clienți în spate, pe care mă bazam și asta mi-a dat curajul de a începe propria afacere.

Cam așa a început. M-am bazat de clientele mele, deoarece ele reprezentau baza, fundația mea. Atlfel nu cred că aveam curajul să încep.

Eu știu că tu și cânți. Cum se împacă statutul de om de business cu statultul de artist. Cum reușești, după atâtea ore de muncă, să te deconectezi și să cânți pentru public?

O poți face. Aceasta este o altă pasiune a mea, încă din copilărie. Am urmat Colegiul Național Pedagigic ,,Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca. Este o școală care te formează în direcția asta, pentru care este necesar să ai anumite aptitudini. Muzica a fost o materie la care eu am excelat, fiind selectat în corul școlii și participând la concursuri, pe care le-am și câștigat.

kaila3

Când este pasiune, se poate. După orele de muncă, după ce pleacă toată lumea, eu vin și repet piesele. Mă relaxează. Chiar dacă nu o fac la modul profesionist, este o pasiune, care vom vedea unde mă va duce.

Cum ai ales numele salonului? Simbolizează ceva pentru tine numele Kaila?

Când am auzit „Kaila” pentru prima dată, mi-a plăcut cum sună. Avea rezonanță, față de celelate propuneri făcute de fosta mea asociată. Mi-a adus noroc. Și da, simbolizează ceva, Kaila înseamnă zeița frumuseții.

Femeile, când vin la salon, vor să se relaxeze, să se simtă frumoase. Consideri că, pe lângă a fi un bun specialist în domeniul tău, este necesar să fii și un bun psiholog? Cât este de importantă consilierea clientelor?

Normal că există o legătură, eu am spus-o întotdeauna și o voi spune în continuare. Coaforul este un bun psiholog, pentru că lumea se destăinuie cu încredere. Bineînțeles, nu cu toată lumea, dar ajungi, la un moment dat, să ai o legătură foarte specială cu clientul, care se află în scaun. După un timp, începi tu să îl simți, atunci când are o problemă. Dacă clientul dorește, discuți, dacă nu, nu.

Sunt persoane care discută lucruri personale și cer sfaturi, iar atunci e necesar să pui în balanța situațiile în care poți să oferi un sfat. Bineînțeles că nu este ca la psiholog, unde primești ajutor specializat, însă este necesar și în domeniul acesta să fii un om echilibrat, un om care știe să asculte și să intervină, atunci când este cazul.

Care este cel mai frumos feedback, cea mai frumoasă și neașteptată reacție de care ai avut parte?

La fiecare clientă este cu totul diferit. Unele cliente de pupă, alte cliente aleg să te îmbrățișeze sau există situații în care, pur și simplu, sar în sus de bucurie. Mai mare satisfacție decât aceea de a vedea omul fericit, nu cred că există în acest domeniu. Fericirea clientului este mult mai importantă decât partea financiară, clientul fiind prioritar.

kaila8

Acesta este motinul pentru care femeile vin la salon, pentru că le faci ziua mai bună, le scoți din cotidian și le dai mai multă încredere. Este extrem de important să vină la salon și să-și recâștige încrederea.

Ai cliente pe care le ai de la început sau de foarte mulți ani?

Da. Am cliente din anul 2002, deci de aproximativ 16 ani. Clientele mele sunt, în general, stabile, vin de multă vreme și în mod constant.

Ai o experiență de aproape 20 de ani. Care consideri că este secretul longevitații în domeniul acesta? De ce crezi că aceste cliente, de 16-17 ani, au rămas fidele ție? Trebuie să fie un secret.

Secretul constă în seriozitate și dăruire. Ca să pot să păstrezi un client, chiar dacă nu îl poți ține pe viață, e necesar să fii serios. Întotdeauna când mi s-a cerut să vin, am venit. Cam așa se fidelizează un client. Trebuie să fii serios în ceea ce faci și să fii dedicat. Nu poți să spui „Nu”, îi spui „Da”. Tu, în calitate de coafor, trebuie să fii conștient că trebuie să fii acolo.

În general, nu spun „Nu”, găsim o soluție de mijloc, indiferent cât de obosit aș fi. Până la urmă suntem și noi oameni. Important este să ai o echipă pe care te poți baza și oameni de încredere.

Ce planuri ai pentru viitor, pentru salon?

Chiar dacă ne propunem cu toții să realizăm multe lucruri pe viitor, nu tot timpul se întâmplă așa cum iți dorești. De aceea, eu prefer să fiu spontan. De obicei mă las dus de val.

Legat de noua generație. Ce sfat ai oferi tinerilor, aflați la început de drum, care și-ar dori un business în acest domeniu?

Ideea este că majoritatea fac un curs de coafor și se așteaptă ca toată lumea să îi vadă mari stiliști. Însă, ca să ajugi să ai un business, ai nevoie de ani de muncă și experiență în spate, deoarece trebuie să fii stăpân pe tine.

kaila5

Toată lumea poate să pună mâna pe foarfecă și pe piaptăn, însă dacă nu ești serios și nu te dedici meseriei 100 %, nu ai cum să reușești. 

Este necesar să ai răbdare, pentru că realizarea unui portofoliu de clienți se face în ani de zile. Nu ai șanse altfel.

Trebuie să mncești, să participi la concursuri, să te formezi continuu și să te perfecționezi.

Trebuie să ai inițiativă, viziune, multe idei și creativitate.

Nu trebuie să faci această meserie de dragul banilor, deoarece, ca să ajungi să câștigi trebuie să muncești mult și să investești, atât în materiale de calitate, cât și în formare, în cursuri.

Nu trebuie să te sperie prețul unui curs și să dai înapoi, căci dacă tu nu realizezi că ai nevoie de formare, nimei nu te poate împinge de la spate. Tu cu tine trebuie să fii împăcat.

Cum ai descrie femeia care alege Kaila?

Clienta mea are, cu siguranță, ceva în comun cu mine. Te leagă ceva de omul respectiv, chiar dacă îl vezi la prima vedere. Femeile care au ales și continuă să aleagă Kaila sunt femei cu capul pe umeri, care știu ce vor. Acesta este grupul meu țintă. Sunt femei de carieră, care țin la imaginea lor. O femeie care încă face experiemente acasă, înseamnă că nu s-a regăsit și continuă să încerce. Este normal să experimentezi, mai ales atunci când ești tânăr, când cauți ceva nou, însă o femeie hotărâtă, pentru care imaginea contează și își dorește să fie impecabilă, apelează la un specialist.

Dacă ai putea să te caracterizezi, în doar 3 cuvinte, care ar fi acelea?

PASIUNE, RESPECT, DĂRUIRE.

Articol preluat din ediția a III-a a Revistei The Woman, Martie 2018.

01. CoverStory - Coperta proba

Sursă foto: Alina Todea, arhivă personală Salon Kaila.