Mara Popa este un designer emergent care și-a câștigat recunoașterea prin creații distincte, în care moda și arta se îmbină într-un mod unic, punându-și bazele propriului brand de fashion – SCARS, sub numele căruia a lansat deja 3 colecții. Stilul său este caracterizat de o estetică atemporală și elegantă, cu siluete dramatice și sculpturale, ce emană feminitate și rafinament. Ceea ce o diferențiază pe Mara este capacitatea sa de a transpune emoții și experiențe personale în povești vizuale puternice, transformând fiecare piesă vestimentară într-o operă de artă.
Mara și-a finalizat studiile de licență în cadrul Facultății de Arte și Design din cadrul UVT, iar apoi a continuat cu un masterat la Facultatea de Arte Decorative și Design din cadrul UAD Cluj-Napoca.
Semnătura sa este definită de laitmotivul insectelor, un simbol profund al cicatricilor sale sufletești, pe care îl transpune în design prin aplicații tridimensionale, materialități sugestive, imprimeuri unice și forme expresive. Universul său creativ se remarcă printr-o estetică rafinată, unde accentul pentru calitate și grija pentru materiale sunt esențiale, fiind ghidată de principiile unei mode sustenabile și etice.
În creațiile sale, Mara nu urmează direct tendințele actuale, ci preferă să îmbrățișeze un stil atemporal care combină elemente precum umerii și mânecile supradimensionate, taliile accentuate și un joc echilibrat între proporții. Aceste elemente sunt reinterpretate într-o estetică modernă prin siluete, volume, tăieturi și pense inovatoare.
Negrul, care este simbolul eleganței și al atemporalității, reprezintă un element esențial în creațiile sale. Totuși, îi conferă o notă personală prin utilizarea materialelor realizate manual și prin jocul de lumini și umbre creat prin combinarea texturilor diverse ale materialelor.
Prin tehnicile elaborate de confecționare, care includ cusături manuale și utilizarea materialelor de calitate superioară, piesele SCARS sunt rezultatul unui proces minuțios care necesită un număr considerabil de ore de muncă. Astfel, ceea ce crează se aliniază mai degrabă principiilor modei timeless decât tendințelor efemere.
Începutul
Evoluția Marei Popa ca designer, începută în 2019, a fost o călătorie transformatoare și profundă. La început, a avut îndoieli și incertitudini, amplificate de perioada pandemiei care a afectat primii doi ani de studii. Totuși, momentul decisiv pentru ea a fost lansarea primei sale colecții, SCARS, în 2022. Atunci a realizat că trebuie să continue pe acest drum pentru că a reușit să transmită oamenilor emoția dinăuntrul său prin creațiile realizate. Mara consideră că acesta este cel mai frumos lucru – să știi că prin arta ta reușești să atingi sufletele oamenilor.
Pe parcursul studiilor de masterat, a experimentat o evoluție semnificativă. A adoptat o abordare mai matură și bazată pe cercetare riguroasă, dezvoltându-și semnătura personală prin accesoriile și aplicațiile realizate manual. Cei cinci ani de studiu au fost plini de momente frumoase și provocări, pe care a reușit să le depășească cu sprijinul constant al familiei sale și al celor apropiați.
„Privind în urmă, sunt profund recunoscătoare pentru fiecare experiență și pentru toți cei care m-au susținut și au contribuit la formarea mea ca designer. La finalul acestei etape, mă simt optimistă, conștientă că adevărata călătorie abia acum începe”, ne impărtășește Mara Popa, designer SCARS
Prima colecție a Marei, SCARS, din 2022 care a și dat numele brandului, a fost un omagiu adus cicatricilor și a spus povestea despre frumusețea și acceptarea imperfecțiunilor, aflate la suprafața pielii, inspirată fiind de propria ei cicatrice. Tema a fost redată la nivel de design prin tehnica artei japoneze, kintsugi, o metaforă puternică a frumuseții efemere. Cea de-a doua colecție a explorat cicatricile sale sufletești, codificate în laitmotivul insectelor, oferindu-i o cale de a evada dintr-o realitate mult prea tristă la acea vreme.
Experiența la UAD Fashion
Experiența la UAD Fashion a fost fundamentală în formarea sa ca designer. Sub îndrumarea unor profesori dedicați, și-a conturat clar viziunea asupra modei și a dezvoltat o estetică personală bine definită. Datorită parteneriatelor pe care departamentul le are în industria modei, a avut parte de numeroase oportunități și uși deschise, care continuă să se valorifice și după absolvire – un avantaj imens pentru un designer aflat la început de drum.
Totodată, a avut ocazia să participe la workshop-uri cu experți din domeniu, dobândind cunoștințe pe care nu le-ar fi putut accesa în altă parte, iar interconectarea dintre secțiile UAD a fost deosebit de valoroasă pentru ea, oferindu-i posibilitatea de a colabora cu studenți și profesori din departamentele de sculptură și foto-video. Aceste colaborări i-au îmbogățit creațiile, permițându-i să exploreze noi dimensiuni ale designului.
„Consider că UAD mi-a oferit experiența necesară pentru a porni cu încredere pe drumul meu în modă, o experiență marcată de momente frumoase, încurajări, provocări și visuri împlinite.”, ne spune Mara.
Cocooned in Noir
Inspirația colecției Cocooned in Noir a fost negrul, o culoare care îmbină eleganța și misterul, devenind un instrument de exprimare artistică și culturală profundă. Această colecție celebrează negrul în simbioză cu universul insectelor, într-un elogiu adus destinului fluturelui de mătase, a cărui existență este sacrificată pentru a crea mătasea – una dintre cele mai prețioase moșteniri culturale ale omenirii. În acest univers dominat de negru, coconul de mătase devine un simbol tulburător al frumuseții efemere și al sacrificiului, care spune povestea unei existențe întrerupte. Acesta preia valențele negrului: mister și eleganță, spiritualitate și sacru, doliu și moarte, teme esențiale în toate colecțiile sale.
Creațiile colecției sunt strâns legate de filosofia wabi-sabi, care apreciază frumusețea impermanenței și imperfecțiunilor.
Cocooned in Noir reprezintă o continuare firească a primelor două colecții, fiind un elogiu adus naturii fragile a fluturelui de mătase, într-un univers dominat de negru și guvernat de filosofia wabi-sabi.
„Pentru mine, moda este artă și singura modalitate prin care pot să mă exprim autentic. Ceea ce creez este profund personal, iar poveștile din spatele colecțiilor mele pot fi descoperite doar printr-o cercetare mai amănunțită din partea publicului. Cu toate acestea, cred că emoția, elementul esențial al creațiilor mele, ajunge la oameni și îi atinge într-un mod unic”, adaugă Mara.
Materiale
Materialele folosite în această colecție sunt de înaltă calitate și provin de la un distribuitor străin, renumit pentru țesături circulare, care oferă o a doua șansă materialelor premium provenite din supraproducție și stocuri nevândute ale unor branduri prestigioase, precum și materiale deadstock și upcycled sponsorizate din partea brandul irina schrotter, în contextul parteneriatului cu UAD Fashion. Colecția fiind în întregime neagră, a fost nevoie de multiple texturi pentru a crea un joc de lumini și umbre, optând astfel pentru stofe de lână boucle cu texturi variate și materiale cu țesături organice.
S-a pus accentul pe manipularea creativă a materialelor, prin diverse tehnici precum pliere, și împâslire, dar și prin confecționarea manuală a fluturilor din resturile de material rezultate în urma croirii.
Piesa centrală a colecției este jacheta cu 1224 de coconi. Aceștia s-au realizat prin împâslirea lânii naturale, iar mama Marei i-a cusut manual pe suprafețele mânecilor și a gulerului supradimensionat al jachetei.
Acest proces a durat săptămâni întregi, dar piesa aceasta este încununarea principiilor sale de design, întrucât îi definește estetica atât la nivel de design, prin construcție și sculpturalitate, aflată la intersecția dintre modern si tradițional prin tehnica minuțioasă de împâslit și totodată, are o încărcătură emoțională puternică, datorită poveștii din spatele ei.
„Mesajul pe care doresc să-l transmit este că moda poate îmbina sustenabilitatea cu inovația și emoția profundă. Alegerea materialelor premium și tehnicilor tradiționale subliniază angajamentul meu față de mediu și unicitate, dar și dorința de a crea piese care evocă o puternică încărcătură emoțională, aducând la viață poveștile și valorile personale din spatele fiecărei creații.”, relatează Mara.
Provocări
Cea mai mare provocare întâmpinată în realizarea colecției a fost strângerea fondurilor necesare pentru ca aceasta să poată fi transpusă la cel mai înalt nivel de calitate. Fiind la început de drum, fiecare colecție a reprezentat investiții mari, Mara dorindu-și ca acestea să depășească standardele unor proiecte de facultate și să se poziționeze încă de la început într-un segment mai nișat.
Acest angajament pentru excelență a implicat lucrul în mici ateliere de croitorie cu profesioniști specializați, unde fiecare piesă este finisată manual, cu zeci de ore de muncă și utilizarea materialelor calitative. Costurile ridicate asociate cu această abordare, de a realiza piese one-of-a-kind, au fost o mare provocare, dar aceasta a reușit să le depășească cu ajutorul familiei mele și al unor persoane dragi care au crezut în ea încă de la început.
„Câteodată, când ai o pasiune și un vis mare, universul îți aduce în cale oamenii potriviți pentru a te ajuta să depășești obstacolele și să transformi visul în realitate. Fără sprijinul lor, nu aș fi putut aduce această colecție la viață și nu aș fi ajuns astăzi aici.” – Mara Popa, designer SCARS.
Primele reacții
Colecția „Cocooned in Noir” a fost primită cu entuziasm atât de public, cât și de critici. Reacțiile favorabile au fost constante, începând cu preview-ul de la RCW și continuând cu UAD Fashion Show, iar acestea au adus oportunități și apariții care i-au confirmat Marei efortul și dedicarea investite în colecție.
Printre multele momente frumoase, unul care a impresionat-o în mod deosebit a fost atunci când Ovidiu Buta, un profesionist pe care Mara îl admiră profund, a selectat ținutele din colecția sa pentru un proiect important. Participarea la acel shooting profesionist, unde creațiile sale au fost evidențiate prin ingeniozitatea și creativitatea lui, a fost copleșitoare pentru Mara. Această recunoaștere și colaborare au emoționat-o profund și i-au întărit convingerea că drumul său în modă este pe calea cea bună.
„Recunoașterea și aprecierea primită pentru această colecție înseamnă totul pentru mine. În industria modei, validarea din partea publicului și a criticilor este esențială, iar faptul că am reușit să obțin acest lucru, păstrându-mi principiile și autenticitatea, mă bucură profund.
Mă motivează să îmi continui evoluția, să continui să surprind în mod pozitiv și să îmi mențin angajamentul față de excelență. Recunoașterea primită mă inspiră să continui să inovez și să depășesc așteptările, pentru a nu dezamăgi pe cei care au crezut în mine și pentru a contribui cu pasiune și în fiecare nou proiect.”, concluzionează aceasta.
Planuri de viitor
Despre planrile sale de viitor, Mara ne spune: „Deși nu am început încă lucrul concret la noua colecție, mă gândesc zilnic la ea, încep să o schițez în gând și mi-o imaginez deja pe catwalk-ul unde va fi lansată, și anume la Romanian Fashion Week din cadrul RCW 2025. Sunt nerăbdătoare să văd unde mă va conduce imaginația și cum voi reuși să îmi transpun universul interior în noi creații. Acest proces de anticipare și visare este esențial pentru mine.”
În prezent, Mara a început demersurile pentru dezvoltarea brandului său, SCARS, și este implicată în mai multe proiecte și oportunități de care este foarte încântată. Pe viitor, își dorește să continue explorarea și aprofundarea domeniului modei, să acumuleze noi cunoștințe și să se dezvolte atât profesional, cât și personal, pentru a atinge un nivel și mai înalt cu fiecare colecție viitoare.
–
Colecția Cocooned in Noir reprezintă lucrarea de disertație a Marei Popa.
Cordonatori:
Prof. univ. dr. Anca Pia Rusan
Conf. univ. Dr. Lucian Broscățean
–
CREDITE CAMPANIE:
Fotograf: David Kato | @davidkato65
Model: Daria Lăcătuș | @lacatusdariaroxana
Hair & Make-up: @vodnarbeautylounge
Hair: Bogdan Cîrdei | @bogdanc__
Make-up: Paula Daniela | @paulaa.danielaa
–