Conflictele emoționale, oportunitati de creștere a randamentului

Conflictul emoțional este o componentă sensibilă, cu implicații pe termen lung atunci când nu sunt descoperite adevăratele resorturi. De obicei, acestea sunt trecute cu vederea uneori prea superficial, în iureșul evenimentelor și noutăților care intervin de la o zi la alta, astfel ele sunt perpetuate, crezându-se că au fost înțelese și depășite.

De ce apar conflictele?

 

Pentru că oamenii au nevoi și motivații diferite care se regăsesc și pot fi aplicate și în spațiul muncii. Astfel, principalele nevoi care motivează la nivelul cel mai profund resursele intelectuale, emoționale în câmpul muncii și a dinamicii relațiilor profesionale și sociale în general sunt:

- motivația de putere (persoana fiind motivată de a avea succes, împlinire, statut și a deține controlul),

- motivația de recunoaștere (a obține aprobare și feed-back pozitiv),

- motivația de securitate (nevoia de predictibilitate, structură și ordine),

- motivația de altruism (dorința de a-i ajuta pe ceilalți și de a contribui la succesul comun),

- motivația pentru estetică (nevoia de auto-exprimare, interes pentru aspect și stil).

Conștientizând categoria/iile dominantă/e care practic direcționează toate eforturile unui angajat îl putem ajuta să rămână echilibrat, îi respectăm  această configurație și nu în ultimul rând potențialul său creativ va putea fi valorificat, pus în mișcare în totalitate.

 

Atunci când germenii unui conflict emoțional prind contur în cadrul unui departament este mai mult decât evident, că avem de-a face în primul rând, cu constelații diferite, structuri de personalitate care nu se armonizează (în primă fază, sau chiar deloc în perspectivă) de care foarte probabil cel puțin, în primii ani de experiență profesională, nici  tinerii debutanți să fie conștienți.

 

O analiză a acestor aspecte care se află în spatele motivației de a munci, a valorilor care ghidează acesta activitate dominantă și plină de sens, poate furniza informații destul de relevante pentru persoana din interiorul organizației, desemnată formal să gestioneze conflictul.

 

Un alt aspect, deloc de neglijat este că indivizii în general, „cară” vechi conflicte interioare nerezolvate, care evident nu se rezolvă de la sine, ci sunt doar niște ancore care necesită a fi rezolvate, conflictele exterioare din această perspectivă, nu reprezintă decât ocazii de rezolvare a celor de profunzime.

Așadar, conflictele emoționale pot reprezenta niște oportunități de rezolvare a unor conflicte interioare, și de eficientizare și flexibilizare a ambientului de lucru, a creșterii coeziunii, a recunoașterii unicității, a creșterii randamentului în general.

   DANIELA ANTON THE WOMAN

Daniela Anton, psiholog în cadrul Departamentului de Consiliere Profesională, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău, are experiență de consilier psihopedagog în domeniul preuniversitar și profesor de psihologie.

Daniela este preocupată de dezvoltarea profesională și de dorinţa de a reuni oamenii în general. Pe parcursul ultimilor doi ani, prin prisma zonei profesionale, a fost implicată și în organizarea și desfășurarea unor campanii social-umanitare, experiențe care i-au arătat că întotdeauna oamenii pot fi sensibilizați și motivați în slujba unor astfel de acțiuni.

Un alt domeniu de interes este reprezentat de inteligența emoțională și modul în care  autocunoașterea și acceptarea emoțiilor face diferența în viețile noastre, aducând calitate și autenticitate, inclusiv la locul de muncă.

Daniela este coordonator local al proiectului „Seri Pozitive Bacău”, proiect adresat comunității. Pasiuni: călătoriile, lecturi, scrierea de articole (revista „Cariere, Jurnal de Leadership”)

sursa foto: arhiva The Woman