Maria Boşca, Lector Universitar la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca, ne demonstrează cu succes fenomenul cauză-efect, nu doar prin formule de fizică, predate studenților ei, ci ne demonstrează că testarea limitelor și depășirea zonei de confort ne ajută să dobândim reziliență și să realizăm mai mult decât credem că se poate, iar acest fapt o face să fie un adevărat mentor și o femeie care ne inspiră!
Ți-ai început cariera în Universitate ca doctorand. Ce ai învățat de atunci și până acum, legat de ghidarea formală și informală a tinerilor, a studenților?
Cariera în Universitate am început-o la 3 luni după terminarea facultăţii, când am ocupat prin concurs un post didactic la Universitatea Tehnică, în cadrul Catedrei de Fizică (aici am absolvit, ca inginer), iar în paralel am urmat un master la Universitatea Babeş-Bolyai în cadrul Facultăţii de Fizică.
Am urmat doctoratul tot la UBB – Facultatea de Fizică, unde am învăţat multe, am avut alături colegi dedicaţi şi pasionaţi, precum şi un conducător de doctorat care a ştiut să formeze o echipă puternică! Fiind angajată la o Universitate şi fiind doctorand în cadrul altei Universităţi, am avut şansa de a întâlni profesori şi specialişti din diferite domenii de la care am învaţat multe lucruri utile pentru profesie şi pentru viaţă!
Să fii ghid/mentor pentru un tânăr, este mai dificil decât m-am aşteptat. Ultimele generaţii de tineri s-au dovedit a fi o provocare cu atât mai mare, cu cât setul de competenţe necesare pentru a avea succes în viaţă s-a schimbat radical.
Care consideri că sunt calitățile esențiale ale unui profesor, în cazul tău ale unui mentor, deoarece vocația, cariera aceasta aduce cu sine și mentoratul?
Ca dascăl nu este suficient să îţi predai materia şi să crezi că ceea ce faci tu este cel mai grozav, este important să creezi legături între tine, dascălul şi cei cărora te adresezi, în cazul meu studenţii! Ca dascăl consider că trebuie să ai abilitatea de a înţelege motivaţiile şi interesele fiecărui student, astel încât să-ţi poţi calibra „ speech-ulˮ şi conţinutul prezentat în cadrul orelor. Astfel, eu cred că pe lângă abilitatea de a asculta activ, trebuie să fii un exemplu de atitudine în comportament, în relaţie cu studenţii, colegii şi profesorii.
Eu le spun de la prima întâlnire că este în regulă să nu înţeleagă tot ce le voi preda, şi eu învăţ mereu, fizica este o materie frumoasă, care solicită atât logica, precum şi cunoaşterea anumitor fenomene în profunzime! Dacă din ceea ce le transmit ei ramân cu o parte, cu un sfat, cu o idee, înseamnă că împreună ne-am descurcat bine! Mă bucur să ştiu că inspir studenţi, reuşind să-i încurajez să se autodepăşească, să îşi învingă blocajele şi fricile dobândite în şcoală, devenind astfel nonconformişti.
Ne poți spune, la rându-ți, care sunt mentorii tăi?
Pot să mă consider norocoasă, deoarece am întâlnit oameni de la care am primit sfaturi bune şi cărora le datorez o parte din ceea ce sunt astăzi și încerc să ofer și eu studenților mei ce am primit, deoarece consider că aceasta este esența mentoratului, să dai mai departe.
Cum reușești să îmbini cariera cu viața de familie?
Uneori este mai greu, alteori mai uşor, dar mereu este frumos, familia este cea care mă ajută şi mă motivează mereu, a fost şi este alături de mine, iar asta este ceea ce contează cu adevărat în această viaţă!
Spune-ne, din experiența ta și privind în spate, ce înseamnă și ce a presupus pentru tine procesul prin care ai devenit cea mai bună versiune a ta?
Plecând dintr-o familie tradiţională cu valori puternice care impunea o atitudine şi un comportament calculat şi bine gândit la fiecare pas, odată cu venirea mea la Cluj, am îndrăznit să ies din tipare şi mi-a plăcut ceea ce am descoperit şi ce am realizat! Şi de atunci am căutat mereu să ies din zona de confort şi să-mi testez limitele atât ca dascăl, cât şi ca mentor.
By Rodica Topan
Surse foto: arhivă personală Maria Boșca, cbpq.qc.ca, goldenkeybristol.org.uk