„Fiecare experiență este o lecție din care avem ceva de învățat” | Cristina Zeamă, fondatoare Fresh Veg

Cristina Zeamă conduce o agenție de SEO și un start-up în agricultură. Cum se îmbină cele două? Prin foarte multă pasiune, implicare și dedicare. 

De peste 8 ani Cristina conduce SEO Cupcake, agenție de SEO, iar de 3 ani este în fruntea Fresh Veg, afacere producătoare de legume și fructe proaspete. Dragostea pentru natură și mediu rural a adus-o în acest domeniu, iar acum este furnizor pentru marile lanțuri de retail din România și are o cifră de afaceri de peste 1 milion de euro.  

Cum a început povestea Fresh Veg?

Povestea Fresh Veg a început în 2017, dintr-un impuls de moment. Simțeam că am nevoie de o activitate care să mă forțeze să ies din birou, dar care, în același timp, să fie de business și să nu poată fi influențată negativ de factori externi. 

Așa am ajuns la agricultură, domeniu unde am mai lucrat alături de sora mea, înainte de înființarea SEO Cupcake. Ea avea o companie ce proiecta ferme și fabrici de lapte și mi-au plăcut mediul rural, animalele, ideea de a lucra pământul. Mai mult, în timpul activității mele alături de sora mea am interacționat mult cu fermierii, fapt ce a rămas ca o referință pentru mine în ceea ce privește acest tip de viață. Eram deja aproape de această lume a agriculturii. 

De aici a plecat pasiunea pentru mediul rural, astfel că acum iubesc tot ce înseamnă și ce ține de Fresh Veg. Sunt într-un proces continuu de învățare, iar zilele petrecute în fermă îmi umplu viața. 

Planurile de extindere pentru Fresh Veg au fost încă de la început, când mi-am dorit să lucrez cu lanțurile mari de retail. Am vrut să livrăm tot mai mult și mai bine și mereu ne dorim să atingem cele mai înalte standarde de calitate. Din acest motiv am obținut și certificarea Global G.A.P. (Good Agricultural Practices) pentru unele din produsele noastre.

Solarii_Fresh Veg

“Pentru mine, Fresh Veg reprezintă întreaga echipă cu care lucrez la fermă, dar și toate experiențele trăite prin acest proiect ” 

Când vine vorba de Fresh Veg, cea mai mare satisfacție o am când intru într-un magazin în care sunt produsele noastre. De asemenea, simt o bucurie nemăsurată de fiecare dată când ajung în fermă și stau la masă cu echipa din care fac parte. 

Fresh Veg nu înseamnă doar eu, ci toți oamenii cu care lucrez, oamenii care lucrează în companiile partenerilor noștri și care ne-au sfătuit de-a lungul anilor și, desigur, mă gândesc aici și la oamenii care consumă produsele noastre proaspete.  

Care sunt planurile pentru Fresh Veg pe termen mediu și lung?

Dacă anul trecut ne doream ca în anul 2020 să ajungem la 10.000 metri pătrați de teren acoperit, în luna mai am atins deja această suprafață, iar acum avem un nou target. Ne-am propus ca până la sfârșitul anului 2020 să avem o suprafață acoperită de 15.000 metri pătrați (solarii). 

Mai mult, ne dorim să începem să scoatem pe piață produse BIO, astfel că suntem în proces de conversie a unui teren pentru a-l pregăti pentru acest tip de cultură. De asemenea, ne dorim ca până la sfârșitul anului 2020 sau cel târziu 2021, în funcție de proiectele de finanțare europene, să depunem primul nostru proiect de acest fel. Cu ajutorul acestuia evoluția privind suprafețele acoperite va crește considerabil. 

Fresh Veg_depozit

Ce sfaturi poți oferi unei femei tinere care vrea să își deschidă o afacere?

Unul dintre cele mai importante sfaturi pe care îl pot oferi și pe care l-am aplicat și eu în afaceri este entuziasmul. De asemenea, oricărei femei tinere la început de drum în lumea de business i-aș recomanda să creadă cu tărie în proiectul și în visul ei și să nu se lase niciodată descurajată. 

Lucrurile nu ies întotdeauna exact cum ne dorim, însă fiecare experiență este o lecție din care avem ceva de învățat. 

Cum găsești echilibrul între viața personală și viața profesională?

Chiar dacă nu am ajuns încă la un echilibru perfect între viața personală și cea profesională, nu am considerat niciodată că activitățile pe care le desfășor îmi afectează în vreun fel viața personală. În exterior, lucrurile probabil nu se văd așa, însă eu am avut tot timpul suportul soțului meu, al întregii familii și chiar al prietenilor. Acest lucru îmi dă forța și energia de care am nevoie ca să duc fiecare proiect mai departe. 

Care consideri că a fost cea mai importantă investiție pe care ai făcut-o până acum în activitatea ta profesională? 

Cea mai importantă investiție pe care am făcut-o este timpul. Mi-am acordat timp pentru fiecare etapă din business-urile pe care le conduc. 

Cristina Zeamă The Woman  Fresh Veg Seo CUpcake

Cum te-a ajutat munca în agenție și experiența profesională atunci când te-ai decis să începi o afacere în agricultură?

Sunt două domenii total diferite, însă experiența din agenție cu siguranță m-a ajutat foarte mult. În momentul în care am început proiectul Fresh Veg, aveam deja cunoștințe administrative de management și aveam experiență în a lucra cu un număr mare de oameni.

Ce înseamnă pentru tine activitatea în agenție și cât timp aloci pentru fiecare afacere în parte? Cum reușești să le îmbini?

 

În primul rând, Seo Cupcake înseamnă oameni dragi, care mi-au fost alături în cei peste opt ani de activitate. 

De obicei, patru zile pe săptămână le dedic activităților petrecute în agenție și două zile activităților din fermă, însă această balanță se modifică în perioadele de vârf pe care le avem la Fresh Veg. 

Reușesc să le îmbin, deoarece atât la SEO Cupcake, cât și la Fresh Veg, am alături oameni care sunt foarte implicați în activitățile pe care le desfășurăm și e o plăcere și o bucurie să lucrez cu ambele echipe. 

Care sunt cele mai bune lecții învățate în toți acești ani de antreprenoriat?  

Mi-am dat seama că astăzi lucrurile pot fi roz, iar mâine pot fi negre. Însă, prin multă muncă și dedicare o poți lua oricând de la capăt și poți transforma o dorință în succes.