Larisa Popa, Project Manager Antreprenoria: „Atelierele de Antreprenoriat sunt concepute în jurul provocărilor de scalare pe care le au antreprenorii”

Educația antreprenorială rămâne, fără îndoială, un aspect important pe care orice om de business trebuie să-l bifeze ca să își dezvolte compania într-un ritm sănătos și echilibrat. În această direcție merge și proiectul „Atelierele Antreprenoria”, care aparține Fundației Romanian Business Leaders, fiind menit să încurajeze afacerile locale prin programele sale, în linie cu schimbările observate de la un an la altul.

Într-un dialog cu The Woman, Larisa Popa, Project Manager Antreprenoria, vorbește despre evoluția acestui proiect și despre provocările mediului de business, punctând totodată principalele idei pe care orice participant, în cadrul programelor lansate, trebuie să le cunoască 

 

Ce reprezintă astăzi Atelierele Antreprenoria pentru mediul de business autohton?

 

Fiind unul dintre cele mai longevive și de impact proiecte ale Fundației Romanian Business Leaders, cu peste 500 de alumni, Atelierele Antreprenoria reprezintă un catalizator al creșterii și dezvoltării afacerilor autohtone, mai ales că oferă antreprenorilor o platformă valoroasă pentru învățare, networking, dezvoltare profesională și, totodată, personală. Acesta este locul unde ideile se transformă în acțiuni concrete, unde antreprenorii pot accesa cunoștințe specifice nevoilor pe care le au și, astfel, își pot transforma viziunea în realitate. Fie că discutăm de proiecte de schimbare mici, fie că ne referim la unele proiecte mai ambițioase, mulți dintre antreprenorii care au absolvit cele 16 ediții spun că Atelierele de Antreprenoriat au generat o nouă etapă de creștere în compania pe care o conduc.

 

Dacă ne referim strict la anul 2023, cum definiți evoluția proiectului Atelierele Antreprenoria? A avut impactul așteptat printre participanți?

 

2023 a reprezentat anul de revenire a atelierelor de antreprenoriat pe piața produselor educaționale pentru antreprenori, după trei ani de absență cauzată de pandemie. Chiar și în această etapă de resuscitare, am pus mare preț pe utilitatea și calitatea informațiilor oferite, iar impactul proiectului a fost vizibil în creșterea nivelului de încredere și competențe ale participanților, precum și în succesul și cultura organizațională ale afacerilor lor. Deoarece produsul în sine oferă un mediu propice pentru ca antreprenorii să își îmbunătățească abilitățile de afaceri și să-și extindă rețeaua de contacte, pot spune că impactul este major pentru că participanții obțin acces la resurse și experți care să-i ajute să își dezvolte afacerile în mod sustenabil.

 

Cum s-a adaptat acest proiect la mișcările din plan economic? Au fost provocări majore?

 

Bineînțeles că a fost necesar să ne adaptăm la mișcările din planul economic prin ajustarea tematicilor abordate și a resurselor alocate pentru a răspunde nevoilor antreprenorilor, aflate în schimbare. Principalele provocări au fost legate de volatilitatea pieței și de necesitatea de a oferi sprijin adaptat și relevant în timp util. Cu titlu de exemplu, am relansat Atelierele cu un cost de participare mult mai scăzut tocmai pentru a veni în întâmpinarea antreprenorilor care resimțeau pe deplin contextul economic plin de provocări.

De asemenea, o altă provocare pe care aș sublinia-o – pentru că se menține și în cadrul ediției pe care o organizăm în acest moment și care, personal, mă întristează – este interesul doamnelor pentru acest tip de program. Acesta este mult mai scăzut, indiferent că vorbim de participare în postura de cursant sau de contribuție din postura de trainer/vorbitor a antreprenoarelor care au devenit lideri de piață și pot face transfer de expertiză. 

 

În privința ediției din 2024, au intervenit schimbări pentru participanți?

 

Pentru edițiile din 2024 – fiindcă avem două ediții (în primăvară și în toamnă) – am introdus noi module și resurse pentru a aborda nevoile emergente ale antreprenorilor într-un mediu de afaceri în continuă schimbare. Prin urmare, față de calendarul ediției anterioare, am introdus alte două module, mai exact un „Atelier de Seară” pe teme de fiscalitate și taxe și un modul de tip ”Mastermind”, gândit în ton cu ceea ce s-a demonstrat în cei zece ani de viață a proiectului: participanții învață nu numai de la liderii de business pe care îi au în față, ci și de la „colegul de bancă”.

De asemenea, am adus și câteva modificări seriei de traineri, respectiv vorbitori – inclusiv în funcție de sugestiile oferite de proaspeții absolvenți – pentru a oferi participanților ediției a XVII-a acces la parcursuri diverse de business și pentru a îmbunătăți constant experiența antreprenorilor cu nevoi de scalare.

 

În opinia ta, de ce ar trebui un antreprenor să participe la Atelierele Antreprenoria? Care sunt principalele efecte pozitive pentru afacerile sale?

 

Participarea la ateliere oferă antreprenorilor oportunitatea de a-și dezvolta abilitățile de conducere, de a învăța cum creează sau recreează ecosistemul afacerii lor, cum construiesc sau îmbunătățesc o cultură organizațională și, cel mai important, cum își direcționează compania către nivelul următor. Scopul este de a obține perspective noi și, bineînțeles, de a construi relații valoroase în cadrul comunității antreprenoriale care s-a format în jurul proiectului Antreprenoria și al Fundației Romanian Business Leaders. Principalele efecte pozitive includ creșterea cunoștințelor și abilităților, extinderea rețelei de contacte și creșterea oportunităților de afaceri.

Ce țin să menționez aici este că Atelierele de Antreprenoriat sunt concepute în jurul provocărilor de scalare pe care le au antreprenorii și, tocmai de aceea, criteriile de selecție exclud companiile de tip start-up, cele cu cifre de afaceri mici sau care nu pot fi scalate. Există și excepții de la aceste criterii, însă doar în situația în care antreprenorul fondator are senioritate în mediul de afaceri. Practic, toate aceste criterii sunt gândite astfel încât produsul educațional să fie de ajutor pentru participant. Ne propunem ca atelierele să creeze plus valoare în demersul antreprenorial al cursantului, ceea ce nu poate fi valabil dacă acesta nu se încadrează în criteriile amintite anterior.

 

Anul acesta, lucrați la proiecte noi în cadrul Atelierele Antreprenoria cu scopul de a îmbunătăți accesul la resurse pentru antreprenori? Puteți oferi câteva exemple?

 

Da, lucrăm la dezvoltarea unor noi programe de educație antreprenorială, precum și la îmbunătățirea celor existente sau relansarea unor programe mai vechi care continuă să aibă potențial și să prezinte interes pentru mediul de afaceri. Nu pot dezvălui prea multe detalii în acest moment, însă ce pot menționa este că atenția echipei Antreprenoria este concentrată asupra nevoilor antreprenorilor și asupra felului în care le putem fi sprijin în momente de schimbări și provocări majore, dictate de contexte economice, tehnologice și geo-politice. 

 

Punctați cinci mișcări pe care ar trebui să le facă orice antreprenor în primul an, astfel încât să păstreze un echilibru în compania sa.

 

Cum menționam anterior, produsele noastre educaționale nu sunt dedicate afacerilor de tip start-up, însă cred că – în primul an – antreprenorii ar trebui să se concentreze pe definirea clară a viziunii și misiunii companiei, pe construirea unei echipe puternice și a unei culturi organizaționale solide.

De asemenea, consider că înțelegerea nevoilor, dorințelor clienților și adaptarea ofertei în consecință sunt esențiale, la fel de importante ca dezvoltarea unei strategii de marketing și vânzări pentru a crește vizibilitatea și veniturile companiei.

Nu în ultimul rând, recomand cu toată inima investiția în dezvoltarea personală și profesională atât a antreprenorului, cât și a echipei, pentru că – din punctul meu de vedere – învățarea continuă este cheia unei afaceri și a unei vieți sănătoase, de succes.

 

La modul general, considerați că este dificil să crești astăzi un business aflat la început de drum, în România? Ce provocări pot apărea în primii trei ani și ce ar trebui schimbat pentru a facilita creșterea?

 

Creșterea unui business la început de drum se confruntă cu multiple provocări, iar acestea pot include accesul limitat la finanțare, lipsa de capital – fie el financiar sau uman – sau concurența, care poate fi în unele domenii extrem de competitivă. Însă nu aș limita aceste lucruri la teritoriul României, pentru că țara noastră  – din poziția de piață emergentă – poate oferi oportunități mai greu întâlnite pe piețele ajunse la maturitate.

În România, în schimb, birocrația excesivă poate fi una dintre provocările care împiedică antreprenorii să își desfășoare activitatea în mod eficient și să se concentreze pe creșterea afacerii lor. De aceea, pentru a facilita creșterea și succesul afacerilor în România, este esențială simplificarea procedurilor administrative deoarece aceste măsuri ar putea permite antreprenorilor să-și aloce mai mult timp și resurse pentru activitățile productive și pentru dezvoltarea afacerii.

În plus, sprijinirea antreprenorilor prin programe de mentorat și acces la finanțare este esențială. Mentoratul oferă antreprenorilor ghidare și sfaturi din partea persoanelor cu experiență în afaceri, ajutându-i să evite greșelile comune și să își îmbunătățească abilitățile de management și leadership. Atingem ambele puncte sensibile în cadrul proiectului Antreprenoria, atât prin Atelierele de Seară pe teme de finanțare, cât și prin Aplicația Antreprenoria, prin care democratizăm accesul IMM-urilor la mentorat digital pro bono, facilitând interacțiunea online cu peste 370 mentori.

 

Dacă ar fi să analizăm etapele pe care le parcurg participanții, unde sunt observate principalele lipsuri în materie de antreprenoriat?

 

În termeni largi, principalele lipsuri observate în materie de antreprenoriat pot include: lipsa de cunoștințe și abilități în domenii precum planificarea strategică, marketingul și gestionarea financiară, precum și lipsa accesului la resurse și rețele de sprijin. Spre exemplu, majoritatea provocărilor pe care antreprenorii le au sunt în directă legătură cu dificultatea de a delega mai multe sarcini – ce ar putea fi preluate de cei care îi preced pe scara ierarhică – ceea ce conduce la consumarea unei mari părți din timp în zona operațională.

Un alt aspect dificil ar mai putea veni din zona de cultură organizațională sau, mai bine spus, din lipsa culturii organizaționale.

De asemenea, lipsuri importante pot apărea din cauza lipsei de claritate atunci când vorbim despre cine ne sunt clienții, despre produsul sau serviciul vândut și felul în care acesta răspunde și se poziționează în funcție de nevoile pieței.

 

Subliniază cinci lecții de business pe care vă doriți să le dați mai departe.

 

Cinci lecții de business importante, reiterate de majoritatea mentorilor din cadrul Atelierelor, sunt (dar nu le-aș limita la):

– Învață să-ți cunoști clienții și să le oferi ceea ce își doresc;

– Construiește relații solide cu partenerii și clienții tăi, bazate pe încredere și respect reciproc – reputația este foarte importantă;

– Fii flexibil și deschis la schimbare și adaptare într-un mediu de afaceri în continuă schimbare;

– Investește în dezvoltarea personală și profesională a ta și a echipei tale;

– Fii persistent și nu te opri în fața obstacolelor sau eșecurilor – învață din ele și continuă să te dezvolți.