Maria Cucu (Purcar), Karaffe: „Întotdeauna am fugit de zona de confort și am îmbrățișat provocările”

Cu o formare în Marketing la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor din Iași, Maria și-a construit o carieră diversificată și de succes, atât în Marea Britanie, cât și în România. A știut de la început că drumul său profesional va fi în lumea afacerilor. Încă de la o vârstă fragedă, a fost motivată de dorința de a fi propriul șef și de a avea control asupra propriilor decizii, iar această ambiție a condus-o să construiască proiecte în multiple industrii.


De la o firmă de import de încălțăminte în Marea Britanie, la achiziționarea și renovarea proprietăților și până la o franciză de cafenea de specialitate în centrul orașului Manchester, Maria a demonstrat capacitatea de a se adapta și de a inova în domenii diferite. În ultimii ani, împreună cu soțul ei, a preluat și dezvoltat brandul Karaffe în Baia Mare, extinzându-se cu succes în sectorul HoReCa.
Maria crede în investiția în oameni și în crearea de sisteme eficiente care permit afacerilor să funcționeze independent, oferindu-i libertatea de a explora noi oportunități și de a continua să inoveze.
Această atitudine, combinată cu o credință profundă în puterea divină, a transformat-o într-un lider inspirator pentru cei din jurul ei.

 

Maria, povestește-ne despre tine. Cum ești tu și cum te-ai prezenta pentru cei care nu te cunosc?

 

M-am născut în Iași, unde am terminat Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor, Specializarea Marketing. De la început am știut că vreau să activez în business, întrucât mi-a plăcut ideea de a fi propriul meu șef, de a-mi face propriul program și de a avea libertate asupra deciziilor. Mai mult, am simțit intuitiv că acesta este drumul meu profesional. Nu am avut niciodată un job cu normă întreagă; dintotdeauna am activat în afaceri.


Sunt genul de persoană independentă care gândește măreț, sau cum ar spune americanii „Think Big”. Fug de zona de confort și îmi plac provocările.
Pentru mine, businessul a fost și este o formă de artă prin care îmi pot exprima pasiunea și ideile, deși la momentul actual sunt deschisă și să investesc în pasiunile altor oameni.
Dorința de progres și dezvoltare sunt cele care mă motivează.


Despre bani, pot spune că mentalitatea mea este: „Don’t follow the money; money will follow you.”
La bază sunt creștină, și pentru mine este importantă relația cu Dumnezeu. Cea mai valoroasă lecție, atât personală, cât și de business, pe care mi-a dat-o Dumnezeu a fost aceasta: „Ce-i menit să ți se întâmple vine către tine într-o ordine perfectă; fără să intervii cu frică și îngrijorări. Ai răbdare, ușile ți se deschid la momentul potrivit.”

 

Cum a început călătoria ta în lumea antreprenoriatului și care a fost primul pas spre crearea primului tău business în Marea Britanie?

 

Călătoria în lumea antreprenoriatului a început încă din clasa a 12-a, când am descoperit cartea „Tată bogat, tată sărac” de Robert Kiyosaki. Am fost norocoasă, întrucât am știut devreme ce vreau să fac, iar această carte m-a motivat să urmez domeniul afacerilor.


Am avut oportunitatea să plec în Anglia, în orașul Manchester, imediat după studii, în jurul vârstei de 20 de ani.
La momentul respectiv nu exista drept de muncă, astfel încât opțiunea de a avea un loc de muncă în Anglia a fost exclusă de la început; ori făceam businessul să dea rezultate, ori mă întorceam în țară.
De atunci și până în prezent, în Anglia, am pus pe picioare 3 companii: prima a fost o firmă de import încălțăminte damă, prin intermediul căreia am adus marfă de la fabrici și furnizori din China și Franța, destinată clienților britanici; a doua este o firmă de imobiliare, prin intermediul căreia am achiziționat atât proprietăți, cât și spații comerciale, pe care le-am renovat, recondiționat și închiriat; iar a treia firmă este franciza Black Sheep Coffee, o cafenea de specialitate pe care am deschis-o chiar în centrul orașului Manchester.
Primul pas pentru dezvoltarea businessului de încălțăminte damă a fost implicarea mea directă în toate activitățile de zi cu zi (relații clienți, ședințe foto, editări poze, negocieri prețuri cu furnizori, vizite la fabrici în China, studierea pieței britanice, creșterea vânzărilor, marketing și multe altele).
Ulterior, după ce afacerea a început să aibă rezultate financiare, am reușit să aducem oameni în echipă care să preia din responsabilități.
Bineînțeles, businessul de încălțăminte, proiect creat de la 0 împreună cu un asociat, a fost și va rămâne rampa de lansare în tot ceea ce a urmat ulterior.
După mulți ani petrecuți în Anglia, parcă ceva ne-a chemat și către România, iar în ultimii 3 ani au apărut oportunități pe care nu le-am putut refuza. Am preluat împreună cu soțul meu brandul „Karaffe” din Baia Mare. A fost o decizie ușoară, întrucât exista deja un sistem bine pus la punct, cu o echipă profesionistă și resurse necesare.
La momentul actual avem 3 locații în Baia Mare unde vindem cafea de specialitate Karaffe:

– În centru, lângă hotelul MARA

– La Value Center

– În complexul Center, sub denumirea de „Flat Room Coffee”.

 

Ce te-a inspirat să te implici în atât de multe domenii diferite de afaceri – de la încălțăminte de damă la proprietăți și cafenele de specialitate?

 

Văd fiecare proiect ca pe o aventură.
Am învățat să identific oportunitățile bune și să acționez atunci când acestea apar. Am fost întotdeauna deschisă nu doar la un domeniu de activitate, ci la tot ceea ce înseamnă business.
Mă pasionează domeniul imobiliar, sănătatea și, mai nou, educația copiilor; poate la un moment dat chiar voi scrie o carte. Întotdeauna mi-am dorit să investesc în proprietăți, deoarece acestea au cel mai mare potențial de a oferi un venit pasiv. Am considerat acest venit ca fiind viitoarea mea pensie. Foarte des mă găsiți căutând proprietăți.

 

Cum ai reușit să îți gestionezi și să dezvolți simultan trei afaceri în Marea Britanie? Care au fost cele mai mari provocări?

 

Deși am terminat Marketing, am descoperit ulterior că specializarea mea este să creez sisteme și să fac ca un business să aibă capacitatea de a funcționa singur. Cu atât mai mult îmi este ușor să înțeleg un alt sistem funcțional ce poate fi preluat. Consider că o afacere valoroasă este aceea în care tu poți lipsi câteva luni fără să afecteze activitatea de zi cu zi. Acest lucru este posibil doar datorită unui sistem bine pus la punct. Doar așa am putut gestiona cele 3 afaceri.


Cele mai mari provocări le-am trăit anul trecut, în lunile decembrie, ianuarie și februarie.
În acea perioadă am deschis franciza „Black Sheep Coffee”.
A fost pentru prima dată când am avut de-a face cu o franciză ce avea deja peste 100 de cafenele în Marea Britanie și încă 250 care urmează a fi deschise în Dubai.
Împreună cu asociatul nostru, a trebuit să respectăm cu strictețe standardele și regulile acestora, să ne asigurăm de modernizarea și renovarea spațiului, iar în termen de o lună, să găsim și să formăm o echipă de 18 persoane, cărora să le asigurăm trainingul necesar. Soarta a făcut să deschidem în cea mai aglomerată lună din an, decembrie.


Provocarea a fost și mai mare, eu fiind însărcinată în luna a 8-a, timp în care, paralel cu cafeneaua, renovam și un apartament cu 3 camere de la zero, în care trebuia să locuim; era efectiv un șantier.
Timp de 2 luni am condus prin magazine după tot felul de lucruri necesare, de la gresie până la țevi, vopsele și alte materiale. Seara târziu reușeam să aduc la zi tot ce ținea de restul afacerilor: e-mailuri, furnizori, facturi, chiriași sau alte probleme ce apăreau.
În încheiere, o să împărtășesc o situație amuzantă: în luna a 9-a, în timp ce eram la spital, vorbeam la telefon cu un agent imobiliar și urma să rezolv o tranzacție, când, de nicăieri, m-a străpuns o contracție puternică ce a durat câteva secunde bune. Bineînțeles, profesionistă fiind, am depășit situația fără ca agentul să bănuiască ceva la telefon. Cireașa de pe tort a fost că am născut după 4 zile de travaliu, pe 14 februarie, un bebeluș sănătos, Jordan, pentru care sunt foarte recunoscătoare.
Acum, privind în urmă, perioada aceea a fost pe departe cea mai intensă experiență posibilă din viața mea.

 

Cum diferă piața de HoReCa din Marea Britanie față de cea din România și cum te-ai adaptat la aceste diferențe?

 

În UK, piața cafelei este dominată de câteva lanțuri mari de cafenele. Nu am fi putut obține una dintre cele mai bune locații din Manchester fără franciză. Nu se găsesc multe cafenele mici, independente, precum în România.
O altă diferență este cea a marketingului și a produselor din meniu. Având franciză, ei se ocupă de tot ceea ce ține de materiale publicitare și promovare.
De asemenea, cultural vorbind, clienții sunt diferiți. În Marea Britanie, piața este diversificată, formată din multe naționalități.

 

Ce te-a determinat să te reorientezi și să investești în HoReCa în România? În ce mod te-a ajutat colaborarea cu soțul tău în dezvoltarea afacerilor din România?

 

Nu am avut planuri să ne întoarcem în România. Eram în vacanță în Grecia și aveam zbor înapoi în Anglia, dar cumnatul meu ne-a convins să dăm o fugă până în România. Am zis „hai totuși să mergem o săptămână”. Pe parcursul acelei săptămâni, s-a ivit oportunitatea pe care nu am putut să o refuzăm, aceea de a prelua brandul Karaffe. Nu am stat mult pe gânduri și am finalizat tranzacția.
La scurt timp am preluat o altă cafenea și imediat după am deschis Karaffe și la Value Center. Așa s-au așezat lucrurile în ultimii 3 ani pentru noi în România.


Soțul meu mă completează și ne susținem reciproc. Reușim să creștem profesional împreună.
Deși ne consultăm și suntem asociați în firmă, soțul meu este cel implicat în activitatea de zi cu zi a funcționării cafenelelor din România. Creștem și construim împreună, dar avem responsabilități diferite.

 

Cum vezi evoluția cafenelelor de specialitate în România și care sunt principalele tendințe pe care le observi?

 

Cafenelele de specialitate în România sunt în continuă expansiune.
Există un mare interes din partea oamenilor; sunt foarte mulți care întreabă despre originea cafelei, despre tasting notes și vor să cunoască acest domeniu.
Pentru români, a devenit o pasiune în adevăratul sens al cuvântului, domeniul fiind numărul 1 în rândul prietenilor și cunoștințelor care vor să își deschidă un business.
O tendință este și includerea unui mic dejun mai sănătos care să conțină ouă și avocado. Cererea este în creștere pentru acest tip de cafenea.

 

Care este viziunea ta pentru dezvoltarea pe termen lung a Karaffe și a afacerilor din HoReCa?

 

Karaffe și industria cafelei de specialitate au apărut pentru mine doar la sfârșitul anului 2021, destul de recent. Avem 3 locații, dar viziunea noastră este să mai deschidem spații în Baia Mare, ca toți băimărenii să ne poată accesa ușor preparatele de cafea, cât și cele culinare.
În ceea ce privește Black Sheep Coffee în UK, suntem în discuții pentru o a doua franciză în Manchester.

 

Cum îți gestionezi timpul între toate aceste afaceri și viața personală? Cum îți găsești energia și drive-ul de a fi implicată zi de zi?

 

Fără oameni de calitate în jurul meu nu aș putea face față.
De la început a fost important pentru mine să mă înconjor de persoane, colegi, echipe și parteneri valoroși pentru a progresa. Oameni în care am încredere și pe care ne putem baza, cărora le sunt recunoscătoare pentru toată dedicarea.
La momentul de față avem un total de 40 de angajați. Fiecare sistem de business este diferit și necesită mai mult sau mai puțin atenția mea. Fiecare zi a săptămânii este diferită. Astăzi mă poți găsi la laptop ținând interviuri sau ședințe, făcând analize financiare. Mâine pot fi pe teren, negociind cu furnizori sau clienți. În altă zi, mă ocup de renovări și discuții cu echipe de construcții. Nu mai menționez de traininguri și cursuri de dezvoltare.


Cred că asta face businessul să fie palpitant: nicio zi nu este asemănătoare celeilalte.
Momentan atenția mea se îndreaptă către Jordan, bebelușul nostru de 8 luni, însă, cum găsesc câteva ore libere, sunt la laptop sau pe telefon, rezolvând e-mailuri, facturi, ședințe, întâlniri online sau diverse proiecte la care particip sau citesc și ascult podcasturi relevante în domeniu.
Când a fost nevoie să merg la birou sau pe teren, Jordan m-a însoțit peste tot. În continuare doresc să îl iau cu mine, chiar și când este vorba de muncă.

 

Ce sfat le-ai da femeilor care doresc să se implice în multiple domenii de afaceri, la fel cum ai făcut tu?

 

Sfatul meu este să acționeze cât mai devreme și să investească în ele: cărți, traininguri, podcasturi, conferințe etc.
Am avut norocul să încep la 20 de ani și am putut să încerc multe idei până să ajung la cele bune și să înțeleg ce înseamnă un business. Am citit nenumărate cărți în domeniu, care mi-au dezvoltat mentalitatea.
Să aibă încredere și să nu își umple capul de gânduri negative precum „eu nu sunt capabilă, n-am experiență, n-am bani etc.”
Aș mai adăuga aici o mică poveste care a fost chiar un experiment: „Un elefant bebe a fost legat de un copac cu o sfoară. În timp ce era mic, el a încercat să evadeze, a tras de sfoară, aproape zilnic încerca noi modalități să rupă sfoara; nu a reușit, dezamăgit fiind. Ajuns la maturitate, adult, elefantul a renunțat să mai încerce.”

 

Ce model de mașină conduci?

 

Conduc un Mercedes GLE Coupe din anul 2024.

 

Care sunt primele 3 cuvinte care descriu Mercedes-Benz?

 

Inspirație, încredere, viziune.

 

Ai o amintire specială legată de Mercedes-Benz?

 

Nu am o amintire specială legată de această marcă, dar orice drum lung cu mașina sau o vacanță spontană mă transpune într-o stare de relaxare.

 

Ce muzică asculți când ești la volan?

 

Sunt genul de persoană care ascultă podcasturi, și rareori muzică clasică.

 

Dacă ai putea alege o persoană celebră să fie co-pilotul tău într-o călătorie lungă, cine ar fi și de ce?

 

Ivanka Trump; avem un stil asemănător de gândire.

 

Ce nu lipsește niciodată din mașina ta?

 

În ultima perioadă, scaunul de copil și jucăriile acestuia.

 

Credit foto: Stefi Ligia

 

Interviul face parte din suplimentul editorial The Woman 2024 – Femei puternice la volan, realizat în parteneriat cu ATP Motors. Acesta, împreună cu ediția print TRUST & TRANSPARENCY, se poate achiziționa de aici.