Mihaela Sava, cunoscută în online drept Prajiturela, este un influencer culinar și realizator TV la TV Paprika, recunoscută pentru pasiunea sa pentru bucătărie și autenticitatea cu care își împărtășește poveștile. Crescută în Siculeni, Harghita, și cu amintiri dragi din vacanțele petrecute la bunica Viorica în Brusturoasa, Mihaela a învățat să aprecieze gusturile tradiționale și simplitatea preparatelor.
Ani mai târziu, a ajuns să studieze la Budapesta, iar nevoia de a se descurca singură a condus spre deblocarea acestor amintiri, legate de gătit. Întoarsă în România, Mihaela și-a îmbinat pasiunea pentru gastronomie cu viața de familie, continuând să exploreze și să creeze rețete inspirate de tradițiile românești și influențele internaționale.
Prin platforma sa, laprajiturela.ro, Mihaela aduce bucurie și inspirație în casele urmăritorilor ei, promovând transparența, autenticitatea și dragostea pentru tradiție. Fie că ne povestește despre rețetele bunicii, experiențele multiculturale din Budapesta sau viața de familie, Mihaela Sava construiește o comunitate bazată pe pasiune și respect pentru rădăcini.
Despre descoperirea gastronomiei, ce a învățat pe parcurs, oamenii care i-au fost alături, online și cum se construiește o comunitate în viziunea ei, despre transparență, autenticitate și încredere, ne povestește Mihaela în acest interviu.
Mihaela, cum ți-ai petrecut copilăria și ce influență a avut aceasta asupra marii tale pasiuni – bucătăria? Ce ai învățat de la bunica Viorica?
Cred că cea mai mare influență asupra pasiunii mele a avut-o chiar copilăria, în special vacanțele de vară petrecute la Bunica Viorica. De la ea am moștenit pasiunea pentru gătit și datorită ei m-am îndrăgostit de frumosul vieții la țară, de tradițional, de autentic.
Povestești că pentru tine declicul s-a produs la momentul la care studiai în Budapesta, unde ai început să observi ce găteau colegii tăi de alte naționalități. Care sunt cele mai prețioase amintiri din acea perioadă? Cum ți-a influențat această experiență parcursul culinar și ce „rețete”, fie culinare, fie de alt tip ai luat cu tine, din Budapesta?
Așa este, acolo s-a produs declicul. Studiam la București, unde fie mâncam la cantina studențească, fie, de cele mai multe ori, primeam pachet de acasă. Ajunsă la Budapesta, m-am văzut nevoită să mă gospodăresc singură. În acea perioadă au avut loc și descoperirea pasiunii, dar și deblocarea amintirilor din copilărie în ceea ce privește gătitul. Interacțiunile din mica noastră bucătărie cu colegii de alte naționalități mi-au trezit curiozitatea pentru gastronomia altor culturi, dar, totodată, m-au făcut să descopăr și bucătăria cu care am crescut.
„Tradiția e tot ce ne-a mai rămas. Nu îmi voi uita niciodată rădăcinile.” spuneai tu. Cum vezi tu importanța de a păstra tradițiile unui popor? Cât de importantă este moștenirea culturală? Dar dacă ne referim la gastronomie, cum te raportezi la tradiție și gust autentic?
Uitasem că am scris aceste fraze, dar iată, ani mai târziu acesta rămâne crezul meu, în care mă încred acum mai mult decât oricând.
„Cred cu tărie și știu că gastronomia face parte din moștenirea noastră, pe care e nevoie să o păstrăm.”
Fie arhaic, fie adaptat la viața modernă, știu că gustul tradițional poate fi păstrat și asta doar cu ajutorul nostru. Mai cred însă, că nu trebuie să fim obtuzi în ceea ce privește păstrarea tradiției – cum spuneam și mai sus, asemenea viului grai, și gastronomia este într-o continuă schimbare. Dacă reușim să păstrăm autenticul în modern și, în paralel să avem și doze de autentic tradițional, cred că avem echilibrul perfect.
Cum s-a schimbat relația ta cu mâncarea și implicit cu gătitul de-a lungul timpului? Ce ai păstrat din copilărie și din anii studenției și ce principii ți-ai cultivat pe parcurs?
Din fericire, întotdeauna am avut o relație sănătoasă cu mâncarea, fapt ce mi-a permis să încerc mereu gusturi și arome noi, să experimentez bucătării internaționale și gusturi felurite. Ce fac de când mi-am redescoperit această pasiune, este să învăț continuu. Să învăț tehnici noi, știința din spatele unor tehnici și preparate care îmi erau deja cunoscute, cu alte cuvinte, să răspund tuturor întrebărilor care apar atunci când gătesc.
De unde te inspiri atunci când gătești? Cât de des încerci rețete noi și ce îți place cel mai mult să pregătești? Cum alegi ingredientele și ce reguli respecți de fiecare dată?
Este o întrebare pe care o primesc adesea și de fiecare dată îmi este greu să răspund. De cele mai multe ori mă inspiră un simplu ingredient, dar mă găsesc inspirată și de un om, o tehnică, un loc sau chiar o culoare. Dacă ai imaginație bogată și liberă, sursele de inspirație în bucătărie sunt infinite. Fiind pasionată de gătit și având un public care mă urmărește pentru asta, simt că e de datoria mea să încerc mereu rețete noi și variate.
În ceea ce privește alesul ingredientelor, fără doar și poate întotdeauna sunt atentă la calitatea și proveniența lor. Cât despre reguli…este o poveste lungă…Ce pot să vă spun este că sunt în plin proces de a lăsa loc instinctului și imaginației să acționeze acolo unde până acum au fost reguli stricte – atât în bucătărie, cât și în viața mea personală.
Cum a apărut online-ul și social media în viața ta? Privind acum în urmă, ce consideri că te-a adus în punctul în care ești astăzi?
Cred că întrebarea la care voi răspunde este „când” a apărut online-ul în viața mea și răspunsul este: într-un moment în care simțeam că nu îmi mai găsesc un scop concret în viață.
Aveam o viață foarte frumoasă, însă prea banală comparată cu proiecțiile mele din adolescență. Ceea ce nu proiectam în adolescență este munca de care e nevoie să ajungi unde îți dorești. Așadar, ca să răspund și celei de-a doua întrebări, pe lângă determinare și perseverență, munca susținută este cea care m-a adus în punctul în care sunt astăzi.
Cum ți-ai construit comunitatea din online? De ce crezi că au ales să te urmărească și să rămână alături de tine? Ce ai spune că este important azi pentru un creator de conținut în zona de food?
„Mi-am construit comunitatea cu ceea ce cred că o și păstrez până în ziua de azi: perseverență și autenticitate.”
Cred cu tărie că sinceritatea și naturalețea sunt importate și atunci când vrei să te înconjori de oameni care să fie asemeni ție și când vrei să mergi pe drumul creării de conținut în orice domeniu, nu numai cel culinar.
Cum rămâi relevant? Consideri că este necesar să fii pe toate platformele, să filmezi, fotografiezi și să scrii? Cum procedezi și ce ai observat că este cel mai de interes pentru comunitatea ta?
E greu să rămâi relevant. Cred că asta este una dintre cele mai mari bătălii pe care o duce cu sine fiecare creator de conținut în parte. Cred că este important să dăm voce și comunității noastre, să le ascultăm feedback-ul, nevoile și dorințele. În definitiv acești oameni aleg să rămână cu noi de bunăvoie, nu ne datorează nimic…
Da, deși este greu, cred că e ideal să fim pe cât mai multe platforme. Spuneam că e greu pentru că fiecare platformă, cel puțin în cazul meu, are altfel de public și cere altfel de conținut. Eu am o platformă principală, Instagram, în care am cea mai apropiată și fidelă comunitate, pentru care colaborez cu branduri astfel încât să obțin beneficii și pentru cei care mă urmăresc. Sunt apoi celelalte două platforme: Facebook și TikTok unde sunt activă, dar unde produc conținut ușor diferit – aici intervine și provocarea și, nu în ultimul rând, site-ul meu, cartea de vizită când vine vorba strict despre rețete.
Cum ai învățat toate aceste skill-uri necesare unui creator de conținut? Ce ți-a fost cel mai greu la început? Dar dacă vorbim despre partea de antreprenoriat, cum ai gestionat lucrurile?
Am un mare zâmbet pe față în timp ce răspund la întrebare deoarece acest drum a fost cel mai anevoios și cel mai interesant. Am avut întotdeauna curiozitatea de a învăța skill-uri noi și de a fi independentă, drept urmare am fost un bun autodidact în ceea ce privește fotografia, filmatul, editatul și scrisul. La bază sunt filolog, drept urmare partea cu scrisul și imaginația mi-a venit mănușă, partea tehnică și antreprenoriatul au fost marea provocare.
Cu toate că vă spuneam că sunt un bun autodidact, fără soțul meu nu cred că aș fi reușit. El este un tech geek, cum îmi place să îl numesc, și este freelancer din 2007 – aici ajutorul din partea lui a fost esențial.
Cum vezi tu importanța autenticității în comunicarea cu urmăritorii tăi și cum te asiguri că o menții în toate aspectele muncii tale? Cât de transparentă ești cu aceștia, legat de colaborările tale? De ce crezi că oamenii apreciază tot mai mult autenticitatea și realul, chiar și atunci când vine vorba de online?
Cum spuneam și mai sus, cred că autenticitatea este vitală în munca și comunicarea unui creator de conținut. Îmi place să cred asta și chiar văd că sunt urmărită de oameni inteligenți, care înțeleg acest domeniu, drept urmare transparența este necesară.
Am luat decizia să fiu transparentă și deschisă încă de la începutul colaborării mele cu brandurile, să le explic celor care mă urmăresc ce înseamnă o plasare de produs pe canalele mele de comunicare și, obligatoriu, să menționez de fiecare dată când vorbim despre colaborări remunerate sau nu. Cred că oamenii au nevoie să vadă că în online sunt oameni sau persoane pe care le văd ca modele cu reușite tangibile. Sunt de părere că am trecut de era în care vedetele sau creatorii din online erau puși pe un piedestal de inabordabilitate.
Cum ai spune că ți-ai câștigat încrederea comunității, pe parcursul timpului? Ai avut momente în care ai simțit că transparența a fost un avantaj major în interacțiunile cu publicul tău?
Ați răspuns chiar voi la întrebare. Simt și știu că transparența și autenticitatea au avut cel mai mare impact în ceea ce privește buna comunicare pe care o am azi cu publicul meu.
De partea opusă, cum gestionezi relația cu brandurile cu care lucrezi, în privința transparenței? Cum alegi brandurile astfel încât să păstrezi autenticitatea și să rămâi fidelă valorilor tale? Cum se desfășoară un astfel de proces de colaborare?
Cei care mă cunosc deja știu. Vă spun și vouă: eu sunt o persoană foarte fidelă, fie că vorbim de prietenii, de locuri în care merg și, implicit despre branduri. Prefer să lucrez exclusiv cu branduri pe care le cunosc, le folosesc sau vreau să le folosesc.
Din fericire majoritatea partenerilor mei, agențiile cu care colaborez știu asta. Procesul este unul aparent simplu: sunt contactată de o agenție de PR sau, foarte rar, de brand și pornim o discuție în vederea unei colaborări. Drumul de la propunere la execuție în sine este destul de lung și poate dura de la o săptămână la câteva luni, în funcție de complexitatea proiectului. Ce vreau să accentuez este faptul că înainte ca orice material să vadă lumina ecranului, el trece printr-o serie de feedback-uri și verificări pentru ca toți să fim aliniați la valorile care ne reprezintă – brandul, eu, agenția.
Cum abordezi problema transparenței în legătură cu aspectele financiare, precum sponsorizările și parteneriatele?
Dacă vă referiți la declinarea unui parteneriat, nici nu există alternativă, alta decât menționarea parteneriatului plătit. Dacă în trecut ținea doar de etica brandului și a creatorului de conținut, acum și legea este de partea transparenței.
Au existat situații în care online-ul te-a făcut să suferi? Ai primit de-a lungul acestor ani comentarii răutăcioase sau remarci care te-au deranjat? Ce te-a făcut să continui?
Din fericire au existat atât de puține momente în care am avut comentarii răutăcioase încât nici nu merită menționate. Cu ce m-a făcut să sufăr activitatea mea, a fost presiunea constantă pe care am pus-o și o pun pe mine pentru a performa.
Ne poți povesti câteva aspecte behind the scenes din viața ta de creator de conținut? Adesea se vorbește despre faptul că acesta nu este un job real. Ce ai dori să împărtășești cu noi, din ceea ce nu se vede și ți-ar plăcea ca publicul să știe?
Da, știu că, mai ales în această perioadă, se vorbește despre această activitate ca nefiind „un job real”. Eu vin din tabăra celor care au avut un job cât se poate de real, 15 ani am lucrat exclusiv de la birou, nici în pandemine nu am avut work from home și pot să compar.
Dacă vorbim despre un job ca serviciu la program, nu, nu este un astfel de job. Dacă vorbim de presiunea pe care o simți, de momentele de tensiune, de lipsă de inspirație, de negocieri, de deplasări, de evenimente la care participi, atunci este un job cât se poate de real, de multe ori mai stresant decât un job la care mergi, îți faci treaba, apoi pleci acasă și te bucuri de viața ta personală. Ce pot să spun este că e un job în care satisfacțiile sunt enorme.
La final de interviu, te rog să ne spui, cine este Mihaela Sava, astăzi. Apoi, ce ți-ar plăcea să lași moștenire, la final de carieră, să spunem?
Ce întrebări frumoase… Mihaela Sava de astăzi este Mihaela mică, dar cu visurile împlinite.
„Este o fată crescută modest care a visat, a muncit și a reușit să își îndeplinească visurile. Este o fată care îndeamnă pe toată lumea să muncească pentru ceea ce crede, dar care să nu uite care le sunt adevăratele rădăcini.”
Cariera mea de-abia acum este „în pârg”, așa că abia acum construiesc moștenirea.
Desertul preferat (de preparat): tartele dulci, de orice fel
Desertul preferat (de savurat): o înghețată bună
Ce nu îți lipsește niciodată din bucătărie? – Multe feluri de oțet și multe uleiuri
Un moment timeless din cariera ta de creator de conținut: prima dată când am participat la un live organizat de un brand la care am am fost pe aceeași scenă, la același nivel cu nume mari din lumea în care activez
3 cuvinte care îți descriu stilul de gătit: simplu, savuros, colorat
Care este ingredientul tău secret? – Iubirea, normal
–
Credit foto: Erdély Bálint Előd, Cos Photography, Sebastian Moise, Scutariu Adrian
Redactor: Mara Lazăr
–
Interviul face parte din ediția print The Woman 2024-2025 – TRUST & TRANSPARENCY. Aceasta poate fi achiziționată de aici.