Branding personal cu Alexandra Huștiu Bibire. Episodul 6

        Salut. Eu sunt Alexandra Huștiu Bibire și, ca în fiecare marți te invit în ceea eu numesc #RevolutiaMeritocratieiPrinPersonalBranding, cea prin care îmi doresc să te ghidez către tine, ca om, dar și către sinele profesional pe care îl ai cu scopul de a înțelege cum funcționează Personal Branding-ul.

 

      Avem deja câteva articole prin care am călătorit împreună în ceea ce eu numesc ,,Călătoria de la A Avea la A Deveni,, sau drumul acesta de autocunoaștere, atât personală cât și profesională, pe care trebuie să îl parcurgi pentru a deveni, dintr-un om comun, un om extraordinar sau un om care caută să devină valoros pentru cei din jur. Pentru că, în esență, rolul branding-ului personal acesta este: să te ajute să definești valoarea pe care o aduci tu ca om, ca adult în câmpul muncii, celor din jur prin ceea ce faci, indiferent de rolul pe care îl ai. 

 

      De altfel, Personal Branding-ul atinge mai multe aspecte despre cum o persoană poate utiliza capitalul social pentru dezvoltarea carierei și a creșterii personale, după cum vom afla de acum încolo. Fiind o strategie de tragere (pull strategy) din Branding-ul de Carieră aceasta vine pe zona de Marketing Approach, scopul ei fiind să ofere vizibilitate și credibilitate brandului tău. 

    Tot pentru creșterea brandului tău poți folosi și strategii de împingere (push strategies) cum ar fi tehnicile de autopromovare ca Advertising-ul, promovarea, vânzare directă sau  PR-ul. 

Istoric vorbind, au existat aproape dintotdeauna vremuri în care oamenii își denumeau business-urile după ei înșiși. Este o practică atât de veche, încât și bunicii noștri știu de ea și ținea foarte mult de apartenența la o comunitate și identificarea individului în cadrul acesteia. Pe atunci însă, totul se făcea punându-se accent pe calitate, deci cu mândria lucrului bine făcut, cu atât mai mult cu cât feedback-ul și percepția erau mult mai ușor de controlat, totul raportându-se la o scară mult mai mică. 

 

   Despre Branding Personal a început să scrie chiar Napoleon Hill, în 1937. E adevărat că la vremea aceea nu a folosit termenul acesta, ad litteram, însă într-una din cărțile sale scrie: ” ar trebui să fie încurajator să știm că practic toate marile averi au început sub forma compensării pentru servicii prestate personal sau prin vânzarea unei idei”. 

   Apoi,  în anii ’80, Tom Peters a sugerat că oamenii ar trebui să se vadă ca un business. El a argumentat că pentru majoritatea oamenilor din lume nu mai există siguranța jobului, puțini angajatori asumându-și responsabilitatea pentru dezvoltarea oamenilor lor. Ba mai mult, foarte mulți oameni sunt proprii lor angajați. Practic, văzându-te ca un business, îți asumi responsabilitatea pentru viitorul tău. Făcând asta, te simți mai încrezător(oare) în forțele proprii, devenind mai creativ(ă), mai dispus(ă) să faci lucruri care să-i inspire pe alții, și mai predispus(ă) în a te conecta la lumea din jurul tău. 

In cele din urmă, în 1997, apare sintagma Personal Branding într-un articol scris de Tom Peters pentru Fast Company – pe care îl poți găsi aici – , acesta introducând și noțiunea de brand personal referindu-se la o persoană unică, distinctă, care este capabilă să își construiască un brand personal și să îl marketizeze. 

 

Personal Branding-ul, astăzi 

 

În zilele noastre, o dată cu apariția Internetului și apoi a rețelelor sociale, apare și nevoia de a gestiona identitatea în online (persona). Chiar dacă sunt virtuale, rețelele sociale și identitatea din online pot influența lumea pentru că un brand personal înseamnă mult mai mult decât să-ți fie cunoscut numele pe platformele sociale (deși acest trend acaparează aproape total acest input necesar dezvoltării profesionale), fenomen pe care îl putem urmări datorită apariției influencerilor. 

Deși Personal Branding-ul este necesar dezvoltării tale ca leader și presupune efort constant și un parcurs profesional creat cu responsabilitate și consecvență, mulți cred că Personal Branding-ul înseamnă relevanță în Socia Media. Dar relevanța pe rețelele sociale nu îți va crește valoarea de piață ca și profesionist pentru că nu este vorba de self promoting, ci despre comunicarea valorii pe care o aduci celorlalți prin ceea ce faci.

 

Și devii mai valoros(ă) când ești de folos, nu când ești foarte cunoscut(ă).

 

Așadar, Personal Branding-ul nu se referă la auto-promovare sau la înfrumusețarea Ego-ului, nu este despre alterarea Sinelui sau falsitate, despre a fi neautentic(ă); nu este manipulativ și nu aduce nimic nou pentru ceilalți. Personal Branding-ul este orientat către scop, scopul fiind de a-ți brandui propriile activități. Personal Branding-ul înseamnă, de altfel,  să-ți spui povestea personală, susținută cu dovezi (artefacte), care să-ți evidențieze UVP-ul (propunerea ta unică de valoare), contribuția ta, ceea te diferențiază

 

Iar acum, la final, te las cu un gând:

Ce faci tu diferit față de ceilalți? Care este unicitatea ta? Darul tău? Cum oferi valoare?

 

Despre Alexandra 

Millenial autentic, Alexandra s-a născut si a crescut în orașul lui Bacovia. Mai mult, a terminat studiile postuniversitare cu specializarea Marketing și Management la Universitatea George Bacovia din Bacău. 

Își asumă salturi în carierea profesională, trecând de la specialist de marketing local la director de marketing național, moment care o inspiră să devină strateg de marketing și personal branding în propria agenție, Brand& Build.

Trecută prin procesul de Autocunoaștere, Alexandra pune familia pe primul loc. Și imediat după, omenia. De aici și titulatura de OM de marketing cu care se prezintă pe rețelele de socializare sau față în față.

 

Resurse – Brandul tău personal ești Tu – cartea (2018)

https://www.fastcompany.com/28905/brand-called-you 

Napoleom Hill – Think&Grow Rich/ Organized Planning, Planning the Sale of Services 

 Jack Trout & Al Ries – Positioning: The Battle for your mind