Personal Branding şi Leadership

Identitate sau reputație?

Povestea liderului care credem noi că suntem reprezintă de cele mai multe ori o poveste romanțată, cu Feţi-Frumoşi sau Ilene Cosânzene, după caz… Povestea despre noi pe care o spun ceilalți este mult mai importantă şi poate fi uneori diferită de elementele auto-biografice.

Dar ce contează mai mult pentru succesul în viaţă, în relaţii şi în business? Identitatea sau reputaţia?

Aţi cunoscut pe cineva care să fie promovat sau care să primească o mărire de salariu pe baza a ceea ce credea despre sine? Sau pe cineva care să fie iubit, respectat şi urmat pe baza credinţelor cu privire la propria persoană? Probabil că nu… Reputaţia este cheia succesului sau a eşecului într-o organizaţie şi de aceea reputaţia sau brand-ul personal este elementul critic care ar trebui să ne preocupe dacă dorim să avansăm, să influenţăm şi să lăsăm ceva memorabil şi durabil în urma noastră.

Ce contribuie la a avea o reputaţie bună sau mai puţin bună?

Precum personajele din poveşti, la fel şi oamenii reali sunt descrişi de cei din jur, de cei cu care aceştia interacţionează în diverse ipostaze, prin prisma comportamentelor lor, a acţiunilor întreprinse. În povestea lui Harap Alb, Spânul este un personaj negativ nu atât prin însuşiri supranaturale, ci mai ales prin autenticitatea lui umană. El aduce cu sine teroare, răutate şi violenţă. El întruchipează individul ascuns, deprins să obţina avantaje şi bogăţie prin înşelăciune. El îşi falsifică un statut social, la care altfel n-ar fi avut acces.

Cu nimic diferit sunt şi caracterizările pe care le auzim în poveştile urbane, organizaţionale. Numai că spaţiul nu mai este unul fictiv, ci cât se poate de real, iar textul este „scris” chiar de către ceilalţi martori din organizaţie, colegi şi subordonaţi.

chuck-bolton-leadership-sketches-personal-branding-executive-in-transistion-leadership-styles-the-idea-girl-says-linda-randall

În cazul liderilor, reputaţia este esenţială. Îi urmăm pe cei care ne tratează cu respect, care au talent pentru relaţii, care iau decizii bune, care se manifestă echilibrat, care văd drumul pe care trebuie să mergem pentru a avea succes şi care îi inspiră pe ceilalţi.

Cât de atractivă este personalitatea ta?

Personalitatea este rădăcina comportamentelor şi a valorilor care ne ghidează deciziile şi acţiunile, iar legătura dintre personalitate şi calitatea leadership-ului şi a reputaţiei este una cât se poate de directă şi de puternică. Studiile arată că această relaţie este una mai solidă chiar decât cea dintre operaţia de bypass şi rata de supravieţuire, dintre administrarea de ibuprofen şi reducerea durerii sau dintre fumat şi apariţia cancerului pulmonar într-un orizont de 25 de ani!

Ce trăsături de personalitate prezic un brand de succes al unui lider?
În primul rând, este necesar să avem acele ingrediente esenţiale care prezic succesul în leadership şi asigură o bună reputaţie. Cercetările de peste 30 de ani ale prof. dr. Robert Hogan şi colaboratorii săi demonstrează că două aspecte sunt esenţiale: siguranţa de sine, energia, ambiţia, comportamente care îi determină pe ceilalţi să ne urmeze şi tactul, diplomaţia, talentul pentru relaţii, comportamente care îi determină pe cei din jur să ne urmeze mai multă vreme şi să rămână coagulaţi în jurul nostru.

Liderii eficienţi, care asigură performanţa pe termen lung şi angajamentul în organizaţii sunt cei care: acţionează cu integritate, tratează oamenii cu respect, comunică eficient, iau decizii corecte, îşi asumă responsabilitatea pentru greşelile lor şi stabilesc standarde înalte şi o viziune coerentă.

Brandul de lider: cum îşi descriu subordonaţii sefii 

Încrederea în forţele proprii, asertivitatea, energia, abilitatea de a stabili o agendă de lucru cu standarde ridicate, ambiţia şi dorinţa de succes sunt ingrediente importante pentru un lider. Însă modul în care aceste trăsături sunt percepute de membrii echipei va face diferenţa între ce va rămâne în memoria unei companii ca fiind un lider bun sau unul slab, toxic, distructiv.

Mediul de afaceri occidental este sursă prolifică de poveşti de lideri toxici, expuse în spaţiul public. Din anii 80 încoace, se vorbeşte intens în mediul organizaţional de factorii comportamentali deranjanți, mai ales la vârful companiilor. Să ne imaginăm spre exemplu, încrederea în forţele proprii ca element pozitiv şi important pentru un lider. Când această încredere în sine se transformă în aroganţă sau narcisim, efectele sunt nocive. Iar când aceste tendinţe comportamentale exagerate sunt neconştientizate şi necontrolate, consecinţele asupra eficienţei în business sunt de-a dreptul catastrofale. Avem de a face cu lideri care nu mai sunt capabili să înveţe din propriile greşeli, care nu şi le mai asumă, care găsesc mereu vina în alţii, care nu pot forma coaliţii şi echipe în jurul lor şi care, în cele din urmă, eşuează.

Cui ii pasă de reputaţie?

La nivel personal, înţelegerea modului în care ne vad cei din jurul nostru, colegi, subordonaţi, clienţi este fundamentul pentru un bun management al reputaţiei. Nu întâmplător la nivel mondial, programele de MBA şi de pregătire a executivilor încep cu sesiuni de auto-conștientizare prin propunerea de instrumente psihometrice valide şi 360 feedback, care au drept scop înţelegerea şi gestionarea punctelor forte şi a factorilor comportamentali exageraţi care au impact asupra brandului personal de lider.

La nivel organizaţional, păstrarea unui brand eficient are o mare legătura cu brandul liderilor din organizaţie, iar cheia pentru a asigura o bună reputaţie la nivel de companie este selecţia şi promovarea pe baze riguroase a liderilor.

Mădălina Bălan, Managing Partner HART Consulting

Surse foto: entrepreneur.com, theideagirlsays.files.wordpress.com