Theodora Cleja este elevă la Transylvania College, în ultimul an. Este o fire responsabilă și ambițioasă. Este președinta Consiliului Studenților, Ambasador al instituției la care învață și președinta Consiliului de Disciplină.
Anii liceului i-au oferit posibilități multiple de afirmare și descoperire. Londra și New York i-au oferit experiențe inedite de dezvoltare și ajutorare a copiilor din țări defavorizate. Implicându-se activ în activitățile școlare, Theodora a reușit să își extindă orizonturile și să își aleagă cariera.
Theodora Cleja împreună cu Cristina Mureșan, eleve Y13 în cadrul Transylvania College vin la Conferința de Leadership Feminin The Woman, în 14 și 15 martie la Cluj-Napoca.
Despre puterea educației și responsabilizarea tinerilor vom discuta la The Woman. Mai multe detalii despre Conferință, agenda evenimentului și speakerii invitați pe www.thewoman.ro/conference .
Theodora, eşti preşedintele Consiliului elevilor, Comisiei de disciplină şi eşti şi Ambasador în cadrul Transylvania College. Cum te-au ajutat să te schimbi aceste funcţii?
Încă din clasele primare, mi-a făcut plăcere să mă implic în activități extra curriculare, așadar când am ajuns la liceu îmi creasem deja un obicei de a accepta responsabilități și provocări noi, fapt ce m-a ajutat să răspund afirmativ și unor poziții precum cele menționate mai sus.
Sunt recunoscătoare pentru faptul că, de-a lungul anilor, am avut tot mai multe oportunități de a mă implica în comunitate, ce au contribuit la dezvoltarea mea în plan personal, dar și academic.
De ce consideri că educația este o cerință necesară pentru dezvoltarea unei comunități?
Educația este un proces continuu, ce are loc pe tot parcursul vieții, punând bazele unei evoluții viitoare sănătoase, în acord cu cerințele societății. și, întrucât imperativele societății actuale sunt tot mai ridicate, bazate pe informatizare și tehnologizare în toate domeniile, și educația trebuie să-și propună să modeleze mințile tinere și, ulterior, deciziile cetățenilor.
Ai fost implicată în numeroase programe de educație financiară. De ce crezi că este important să fie implementată educația financiară în curricula națională?
Cred că orice elev trebuie să învețe de la o vârstă cât mai fragedă cum să își administreze bine propriile resurse financiare. Este foarte important ca oricine să știe modul în care poate deveni independent din punct de vedere financiar, dar și ce responsabilități financiare are fiecare familie, precum impozitele, taxele, creditele și așa mai departe. Totodată, educația financiară poate dezvolta un spirit antreprenorial în elevi, încurajându-i să descopere ce anume presupune coordonarea unei activități sau chiar a unei afaceri proprii.
Theodora, în urma programelor de internship facilitate de Transylvania College ai decis să renunți la medicină pentru un domeniu diferit. Cum te-a ajutat această experiență să îți schimbi perspectivele?
Mereu am considerat că un factor important în alegerea unei cariere nu este numai ceea ce cred că mi-ar plăcea să fac, ci posibilitatea pe care eu o am de a veni în ajutorul celor din jurul meu. Astfel, în urmă cu ceva vreme, credeam că mi s-ar potrivi o carieră în domeniu medical. Dar, când s-a ivit ocazia de a pătrunde în lumea reală a medicinei, prin proiectul de work experience demarat de școala mea, am realizat că o astfel de carieră nu mi se potrivește, întrucât multor probleme medicale nu li s-a găsit remediu, iar medicii devin neputincioși în fața unor boli.
Acesta a fost punctul în care am realizat că mai sunt și alte domenii prin care pot ajuta societatea și cred că un avocat poate deveni asemenea unui doctor, dedicându-și timpul și energia clienților săi.
Ce caracteristici crezi că ai dobândit în cadrul Transylvania College și nu ai fi putut să atingi în alte instituții de învățământ?
Transylvania College oferă multe oportunități pentru toți elevii de a se implica în comunitate, construindu-și astfel profilul de lideri adevărați. Programul Leader in me învață elevii, încă de la vârste foarte fragede, să își prioritizeze responsabilitățile și activitățile, să fie membri activi ai societății și să investească în dezvoltarea lor personală, pe lângă evoluția lor academică. În ceea ce mă privește, în Transylvania College am reușit să îmi dezvolt abilitățile de comunicare, de coordonare a multor activități, de relaționare cu diferite persoane și de soluționare a problemelor într-un mod eficient, în timp util, dar și într-o măsură amiabilă. Ca și elev în Transylvania College, personal am beneficiat de consultanță atent personalizată în procesul de alegere al carierei și facultății potrivite.
În plus, ar mai fi de menționat faptul că Transylvania College reușește să creeze un mediu cald și primitor, în care relația profesor-elev se definește prin deschidere și familiaritate, fără a depăși, însă, granițele respectului.
Transylvania Collage promovează și este o școală de leadership. Voi ce rol ați avut în acest proces?
Dintotdeuna mi-a plăcut să iau inițiativă, drept urmare coordonez diferite structuri din cadrul școlii. Transylvania College m-a încurajat mereu să îmi descopăr abilitățile mele de lider și să mi le dezvolt în cadrul mai multor proiecte demarate în școală și în afara acesteia.
Dacă ai avea puterea, ce ai schimba în sistemul educațional din România?
Consider că sistemul românesc de învățământ dezvoltă multe aptitudini și competențe, dar focusul adevărat ar trebui să fie pe dezvoltarea caracterului, iar programa ar trebui centrată pe nevoile elevului. Pentru aceasta, practica ar trebui să primeze în fața teoriei obositoare și mecanice: de exemplu, știam pe de rost formule complicate, dar nu am fost învățată până în liceu ce implica luarea unui credit. Pe de altă parte, elevii sunt obișnuiți să fie preocupați de notele luate, nu de nivelul real de înțelegere a ceea ce a fost predat, deci ar avea nevoie de mai multă funcționalitate în învățare și motivare.
Mai mult, elevii au nevoie de un suport real în consilierea necesară alegerii unei cariere compatibile cu aspirațiile și resursele lor.
Sursă foto: Transylvania College, Transilvaniareporter.ro