”Sunt atât de ocupat/ă!” sau ”Am atât de multe de făcut!” sunt doar câteva dintre expresiile pe care le auzim constant. Suntem mereu în criză de timp: noi, cei din jurul nostru sau toată lumea! Facem ce facem și pare că nu ne ajunge timpul, iar a fi ocupat ajunge să fie sinonim cu sentimentul de importanță. Însă așa este într-adevăr? Pentru azi vă propun să facem un deep dive în subiectul time managementului.
Eficient versus eficace
Un lucru pe care l-am înțeles foarte bine muncind într-o corporație a fost prioritizarea. Poate ai să te întrebi ce legătură are acest subiect cu managementul timpului. E firească o astfel de întrebare. Dă-mi voie să-ți spun o poveste ruptă din primul meu internship într-o companie de peste 60 000 de angajați la nivel mondial.
Eram în Ravenna, Italia, în divizia unei companii petroliere. Managerul de atunci al bazei era o persoană foarte meticuloasă, extrem de calculată și punctuală. Un francez școlit în Anglia, cu o experiență de lucru de peste 20 de ani în țări din Europa, Asia și Africa. Săptămânal, primam și de la el, pe lângă inginerii cu care interacționam, activități ce țineau de buna funcționare a bazei. Crearea unei prezentări pentru siguranță pentru personalul din bază. Revizuirea modului în care se reciclează bateriile folosite de instrumentele de foraj și așa mai departe. Aceste activități nu erau tocmai motivul pentru care mă dusesem să fac acel internship, însă la final m-a întrebat ce părere aveam de ceea ce realizasem. Nu mai știu ce am răspuns, însă țin minte că mi s-a pus totul în context.
”Ai muncit pe aspecte prioritare pentru această bază și ai fost eficace. Asta e mai important decât a fi eficient și a face o mulțime de lucruri într-un timp scurt!”.
Cu informațiile acestea clarificate aș vrea să pornim la drum:
Eficiență – se poate confunda cu randamentul, adică a face mult într-un timp cât mai scurt.
Eficacitate – ceva ce corespunde unui scop urmărit; a rezolva lucrurile care contează cu adevărat (cele prioritare).
Cum știm că e timpul să ne gândim serios la managementul propriului timp?
Oricât de paradoxal ar părea, acum avem mult mai mult timp decât strămoșii noștri. Doar gândindu-ne la cât timp economisim cu mijloacele de transport pe care la avem în prezent la îndemână. Sau cât timp ne rămâne pentru că o mulțime din activitățile zilnice au fost preluate de mașini și roboți: spălatul rufelor, spălatul vaselor, parte din activitățile ce țin de gătit etc. Și totuși, parcă am vrea încă puțin timp, pentru că nu reușim să facem tot ce ne propunem. Însă chiar dacă l-am avea, probabil n-ar fi suficient.
Ce se întâmplă azi e că suntem în permanență conectați cu fel și fel de informații care transmit creierului nostru semnale vis-a-vis de ceea ce ar putea face. Sunt 10 cărți ce așteaptă să fie citite. Sunt 3 seriale care ar putea fi urmărite. Mai e un job ce ar putea fi făcut. Sunt 20 de evenimente care au loc în oraș în această seară. Și așa mai departe. Adevărul e că ne concentrăm pe lucrurile pe care am putea să le facem și să le avem, iar timpul nostru trece fără a fi conștienți de acest aspect. Și mai sunt câteva piste care ne pot spune că modul în care ne petrecem timpul și în care îi facem management necesită o schimbare. Iată câteva dintre ele:
– Suntem mereu în întârziere. Sau pe fugă, un termen pe care ne place să-l folosim frecvent. Ne grăbim să mâncăm, să prindem autouzul sau taxiul. Claxonăm coloana de mașini pentru că ne grăbim să ajungem într-un loc sau să facem ceva important. Guess what? Toată lumea este (sau s-ar putea să fie) în exact aceeași situație!
– Suntem nerăbdători. Așteptăm weekendul. Apoi concediul. Apoi anul viitor când … . Trăim în și pentru viitor, dar prezentul cui rămâne? Și toate acele deadline-uri pe care le avem, nu ajută. Da, e drept că un deadline ne face mai conștienți în multe situații, dar ai observat că punem deadline-uri și acolo unde nu e nevoie? ”Voi termina cartea într-o săptămână” sau ”Am să învăț o limbă nouă în următoarele 3 luni”. Asta adaugă o presiune asupra noastră fără de care putem trăi liniștiți și fericiți până la adânci bătrânețe.
– Suntem lipsiți de energie. Ajungem acasă și suntem fără chef. Am dormi o săptămână dacă s-ar putea. Noi, cei cărora ne place să ieșim în natură, dar care n-am mai făcut asta în ultimele luni. Asta se împletește cu prioritizarea (sau lipsa priorităților) și cu obiectivele (sau lipsa acestora).
Time management. SOS – ce e de făcut?
Am văzut cum stăm la capitolul a fi ocupați. Cu toții suntem sau am putea să fim. Însă dacă ne-am prins că e o buclă infinită, cum facem să ieșim din ea? Iată câteva sugestii:
– Nu putem să le facem pe toate. Și e în regulă, e perfect normal și e nevoie să acceptăm asta. Așa cum nu ne așteptăm de la un contabil să fie și circar și specialist în fizică cuantică și pictor și să le facă pe toate la fel de bine, nici de la noi n-ar trebui să avem astfel de pretenții. Multă presiune există pentru o punem noi asupra noastră. Cum ar fi dacă am avea curaj să fim blânzi cu noi?
Unele taskuri din lista noastră pot fi pur și simplu amânate sau șterse. Da, șterse!
– Câte un lucru o dată. Ne apucăm de ceva ce ne place (sau din contră) și îl ducem la bun sfărșit. Nu e niciun secret în spate. Multitaskingul e un mit și nici măcar calculatoarele nu fac asta (dar schimbă procesele atât de rapid încât noi avem impresia că fac mai multe o dată). Să facem în loc să ne gândim la ce/cum vom face și vom vedea cum timpul ajunge să curgă altfel (aproape la fel de tihnit ca cel de la sat).
– Petrece timp în viața reală. Digitalul vine la pachet cu multe beneficii, dar ne și fură din timp ca nimeni altul. Nu mă crede pe cuvânt – verifică într-oi zi cât timp petreci pe telefon/laptop just browsing around. Poți folosi una din multele aplicații pentru a monitoriza asta. În cazul în care consideri că acest timp l-ai putea investi într-un mod mai benefic pentru tine sau pentru cine/ce ți-e drag, știi deja de unde poți să tai. Cu siguranță prietenii sau familia îți for fi recunoscători.
Tu ce faci pentru a rămâne ancorat în realitate într-o lume care nu mai are timp? Lasă-ți ideea într-un comentariu.
Mădălina Marincaș, contribuitor The Woman. Ca project manager îi place să ducă la bun sfărșit proiecte ce par imposibile și să rezolve cu zâmbetul pe buze provocările ce apar. Ca trainer crează și livrează cu entuziasm sesiuni pentru cei dornici să învețe despre ei și despre cei din jur. Iar ca și om, îi plac călătoriile, lectura, psihologia și muzica.