Urban Girls: „Dorim să aducem în prim-plan istoria artei creată de către femei, să ajutăm la înțelegerea acesteia!”

Urban Girls sau Cristina S. Cantemir, Liana Szilagyi, Liuba Roșca și Ruxandra Chiș sunt 4 tinere care iubesc arta, sub toate formele sale, de la pictură, muzică și fashion până la cea digitală. Împreună vor să schimbe mentalități, susținând și readucând în lumină o parte din istorie – arta creată de către femei.

Prin evenimentul cultural propus, care va avea loc la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, promovează un nou concept, combinația a trei laturi artistice: moda, arta plastică și muzica. Scopul este unul nobil: dezvoltarea unei comunități locale și realizarea de acțiuni caritabile.

„Dreptul femeilor de a crea artă a apărut târziu, abia în secolul XX. Datorită acestei acceptări târzii a femeii ca entitate artistică, am creat un concept prin care dorim să aducem în prim-plan istoria artei creată de către femei, să ajutăm la înțelegerea acesteia.” spun organizatoarele.

The Woman Magazine - Urban Girls

În timpul evenimentului, se va crea o tombolă cu premii, dar și o licitație cu lucrări de artă și ținute vestimentare din colecția – Urban Girls. Banii strânși vor fi donați Casei de Copii „Casuța Bucuriei”​. Mai multe despre misiunea acestui eveniment și viziunea fetelor „urbane”, vă invit să descoperiți în interviul acordat Revistei The Woman. 

Cum a luat naștere ideea acestui proiect și ce v-a motivate să o puneți în practică?

Cristina: Este greu de răspuns la această întrebare pentru că Proiectul „Urban Girls” a pornit cu un concept total diferit față de ce valori vrem să promovăm noi acum. La început proiectul a pornit după modelul Cluj Fashion Week, unde Ruxandra Chiș (blogger) și Liana Szilagyi (designer vestimentar) doreau să promoveze colecția „Urban Girls” nou-lansată. Ulterior, Ruxandra a apelat la ajutorul meu, deoarece am organizat mai multe evenimente culturale și caritabile. Datorită experienței din evenimentele anterioare, am realizat faptul că sunt foarte puține evenimente culturale dedicate promovării egalității între sexe.

Abordând problema, am aflat că în 1989, feministele de la Guerrilla Girls, grup ce lupta împotriva discriminării femeilor în mediul artistic, au descoperit că mai puţin de 5% din lucrările moderne expuse la Muzeul Metropolitan din New York erau realizate de femei, în schimb 85% din lucrările ce reprezentau nuduri, erau nuduri de femei. Situația s-a schimbat de atunci, însă nu semnificativ, din acest motiv dorim ca prin acest eveniment să promovăm influența feminină în artă contemporană.

Cum ați ales numele?

Liana: Am ales ca numele evenimentului să fie același cu numele colecției, deoarece ambele se adresează femeii puternice, femeii antreprenor cât și femeii care își dorește să se afirme. De asemenea, suntem 4 femei care am creat acest proiect, provenim din orașe diferite, iar numele Urban Girls ne reprezintă.

Cum s-a format echipa? Puteți să-mi spuneți mai multe despre voi?

Ruxandra: Ehipa era deja formată. Cristina a fondat asociația Art Mirror, unde și eu și Liuba suntem membre, care promovează egalitatea între sexe. Ulterior s-a alăturat și Liana. Eu sunt acum un full-time blogger. Mi-am dat demisia de la o multinațională, pentru a-mi urma visul și pasiunile, care sunt fashion-ul, călătoriile și mașinile. Pe lângă partea de blog, în care găsiți sfaturi de fashion, idei de ținute sau idei de călătorii, organizez și workshopuri la Cluj Napoca.

The Woman Magazine - Urban Girls2

Prin acestea, doresc să ajut femeile să își redescopere feminitatea și să învețe să își pună în evidență atuurile prin ținutele pe care le poartă, luând în considerarea forma corpului fiecăreia. Pe lângă asta tocmai m-am alăturat sezonului 2 al showlui TV canadian numit The Fashion Hero care vrea să facă o diferență în lumea de fashion și beauty și să promoveze frumusețea de orice formă, statură sau cultură. Sunt foarte fericită să susțin această mișcare prin care vrem să stopăm stereotipurile și statutul de unattainable fashion and beauty ideals.

Cristina: Sunt genul de artist care experimentează cu material și tehnici neconevenționale. Îmi place să pun accent pe texturi, forme, materialități și să abordez un concept nou în realizarea unei lucrări. Am practicat în toate domeniile artistice, chiar dacă am terminat facultatea de Fashion design, (master inclusiv). Pentru mine nu a fost un obstacol faptul că nu am cunoștințele necesare într-un domeniu sau altul, am experimentat și am învățat tehnici noi din curiozitate. Astfel, am creat vitralii, icoane, mozaic, picturi murale, street art, design interior, design vestimentar, graphic design, orice ce implică artă și creativitate.

The Woman Magazine - Urban Girls4

În ultimii 2 ani mi-am găsit stabilitatea artistică, când am descoperit un domeniu fascinant în tehnologia informației și a comunicațiilor, altfel zis și IT. Este vorba despre industria de „UI/UX design”, care din punctul meu de vedere este o altă modalitate de a crea artă, una digitală și revoluționarăm, în alte cuvinte, este viitorul artei contemporane.

Liuba: Cea mai de preț pasiune a mea este pictura. De mică mi-am dorit să dezvolt legătura dintre pictură de șevalet și viața cotidiană. Astfel am abordat pictura in design ambiental, unde am experimentat materiale necovenționale. Dorind să aduc noul în dezvoltarea mea personală și a comunității, am pătruns în cea mai feminină parte a artelor, fashion-ul și, mai exact, ilustrația și portretistică fashion.

The Woman Magazine - Urban Girls3

Prin picturile mele vreau să evidențiez sensibilitatea creativă și puterea femeii, care merită văzută altfel.

Liana: Pasiunea pentru artă și frumos am avut-o încă din copilărie. Apoi, în adolescență am simțit că aceasta e menirea mea: să creez și să fac piese vestimentare, să îmbrac oamenii și să-i fac să se simtă deosebiți. De la începutul carierei, am realizat și prezentat 10 colecții vestimentare, sezon după sezon. Cu alte două, am fost invitată să particip la Festivalul Transilvania Fashion, unde am avut onoarea să prezint pe aceeași scenă cu Cătălin Botezatu, Doina Levintza și alți mari designeri renumiți , unde am avut un real succes, obținând și două premii.

The Woman Magazine - Urban Girls1

În acest moment sunt complet focusată pe noua colecție-capsulă „Urban Girls”, făcută cu Ruxandra, propusă pentru acest eveniment.

Pe ce anume considerați că se bazează leadershipul feminin în România?

Liuba: Consider că leadership-ul feminin în România este o mișcare puternică care se bazează, în primul rând, pe doza de nebunie și dorința de a progresa. Creativitatea, atenția la detalii și răbdarea determină femeia să găsească soluții în orice situație, cu multă perseverență.

Care este viziunea voastră cu privire la viitorul acestui proiect?

Cristina: Momentan suntem la prima ediție a proiectului. Ca orice eveniment, vrem să creștem, să învățăm lucruri noi, să dezvoltăm colaborări și parteneriate de succes. Anul acesta ne-am axat să promovăm Fashion, Artă Contemporană și Muzică. Însă pe viitor am dori să cuprindem o paletă cât mai largă din spectrul artistic, să promovăm arta urbană, adică street art, bodyart tattoo, coregrafie și dans sau outdoor fashion runway.

Cum se descrie femeia căreia se adresează Urban Girls?

Ruxandra: Urban Girls se adresează tuturor femeilor care au o afinitate pentru orice tip de artă, care vor să se dezvolte cultural dar și femeilor care nu au nicio cunoștință de acest fel, dar vor să afle, să învețe, să descopere, să se cunoască și ajute reciproc. Femeia Urban Girls este femeia lider, puternică și independentă, care are încredere în forțele proprii și nu îi este frică să arate asta.

Dacă ați putea să vă descrieți, fiecare dintre voi, printr-un singur cuvânt, care ar fi acela?

Cristina: Perfecționistă. Ruxandra: Ambițioasă. Liuba: Dezinvoltă. Liana: Workaholică.

Sursă foto: Urban Girls