Sigur cunoști termenul de Facebook Marketplace… dar nu despre asta vorbim acum.
În eCommerce, un marketplace este un site care listează produsele mai multor comercianți, contra unui anumit comision din fiecare vânzare realizată prin intermediul marketplace-ului.
Practic, tu, ca seller, dispui de sistemul informatic al marketplace-ului și vinzi direct către publicul care cunoaște deja marketplace-ul și are încredere în el.
A nu se confunda cu marketing-ul afiliat, care funcționează pe total alte principii deși, finalizarea comenzii înseamnă tot să plătești un comision. Dar despre marketing afiliat se discută în următorul episod din serie.
În acest moment, în România cel mai cunoscut marketplace este al eMAG. Alte exemple de marketplace sunt Doraly, CEL.ro, Esteto, Negociat.ro etc.
De asemenea, există și marketplace-uri nișate, unde se vând doar anumite tipuri de produse.
Vezi tu, mai devreme sau mai târziu, orice comerciant se gândește dacă merită să își ducă produsele în marketplace. Unii o fac dinainte să își deschidă un magazin, alții după ce au un site propriu.
Așa că hai să discutam despre subiectul marketplace. Vezi mai jos câteva lucruri de care să ții cont în momentul în care te gândești dacă să vinzi pe marketplace, ori ba.
3 Motive să vinzi pe marketplace
1. Vinzi către un public care are deja încredere să cumpere
Marketplace-urile sunt, de obicei, magazine cu vechime și autoritate. Prin urmare, au constant trafic pe site: fie clienții știu că aici pot face o comparație între produse și prețuri, fie vin setați să cumpere direct.
Fără discuție, un marketplace îți oferă acces la o piață mult mai extinsă de desfacere, poate chiar și peste hotare. Practic, odată ce îți activezi produsele, e foarte probabil să faci vânzări rapid, aproape imediat.
Pentru că oamenii vor zice ”am cumpărat produsul de la [nume marketplace]”.
De aceea, din punctul meu de vedere, un moment potrivit pentru a decide dacă să îți listezi produsele pe marketplace sau nu, e atunci când vrei să testezi noi canale de vânzări DUPĂ ce ai deja un magazin online al tău.
2. Te folosești de infrastructura marketplace-ului
În general, marketplace-ul este o opțiune atractivă pentru cei la început pentru că infrastructura lui este enormă și hiper eficientă.
Dacă stai să te gândești bine, pentru a dezvolta de la zero un magazin online de același calibru ai nevoie de resurse extraordinare, de care un antreprenor de startup nu dispune.
De exemplu, programatori, analiști de date care să gândească modul în care va funcționa fiecare dezvoltare și rezultatele potențiale, armate de oameni de marketing și suport etc.
Odată ce intri pe marketplace, această infrastuctură stă la dispoziția ta.
3. Marketplace-ul face marketing pentru tine
Caută un produs în Google. Să zicem… mâncare cățel. Cine apare pe primele poziții, organic sau plătit? Exact.
Marketplace-ul dispune atât de oameni sau funcționalități pe partea de SEO, cât și de bugete uriașe care să garanteze afișarea lui în prima pagină, indiferent ce produse se caută.
Mai mult, produsele tale vor fi incluse în campaniile punctuale de promovare și ar putea să fie trimise și pe newslettere sau follow up pentru up-sell / cross-sell.
Sigur, nicăieri nu umblă câinii cu covrigi în coadă.
Dacă motivele pe care le-ai citit până acum înclină balanța spre DA, hai să vedem și câteva provocări ale vânzării pe marketplace.
3 motive să nu vinzi pe marketplace
1. Comisioanele, oh comisioanele
Majoritatea marketplace-urilor funcționează pe sistemul comision din vânzări (inclusiv pe taxa de transport).
Și aceste comisioane nu sunt deloc mici. Nu îți pot spune un număr exact, pentru că depind de tipul de produse listate și alți factori, însă trebuie să știi că pot ajunge și la 35%.
Pentru ca tu să ai profit din vânzările generate pe marketplace, ar trebui să crești prețurile.
Dar intervine o altă problemă: trebuie să rămâi competitiv la nivel de preț cu oferta și produsele marketplace-ului, dar și a celorlalți selleri.
Este o provocare!
2. Ești înconjurat de concurenți din toate părțile
Majoritatea marketplace-urilor populare au început cu o ofertă proprie. Și, odată ce și-au deschis ecosistemul pentru a include și alți vânzători, nu au renunțat la propriul catalog.
Dimpotrivă. L-au crescut.
Așa că odată ce intri pe marketplace e foarte posibil să concurezi direct cu el. Apoi, ofertele altor selleri ce vând aceleași produse ca tine vor fi afișate în paginile produselor tale (ca recomandări de produse similare, de exemplu).
Pentru a rămâne relevant, trebuie să intervii la nivel de fotografii de produs, informații, prețuri, descrieri etc.
Asta te determină să îți faci pagini de produse foarte bune, dar îți consumă și resurse… pe care le-ai putea investi în propriul tău site, acolo unde competiția nu ocupă același spațiu ca tine, iar clientul e atent doar la tine.
3. Nu ai acces la date pentru fidelizarea clienților
Datele clienților care comandă produsele tale nu rămân la tine. Nu le poți folosi pentru a aplica o strategie de fidelizare la brandul tau.
Ci sunt folosite de către marketplace.
Dacă vrei să îți construiești o afacere puternică, ușor de recunoscut (ceea ce înseamnă mai multe vânzări și clienți loiali, ce se întorc), marketplace-ul nu este ok pentru tine, cel puțin nu la început.
Ci, repet, poate fi un canal de extindere după ce începi să crești.
Până la urmă… da sau nu?
Noi, la Gomag, recomandăm listarea pe eMAG marketplace.
De aceea oferim și integrarea gratuită a magazinelor online cu marketplace-ul, ceea ce simplifică munca antreprenorilor – pentru că poți gestiona comenzile din eMAG direct din panoul de administrare al magazinului.
Așadar, dacă vinzi produse pentru care poți face vânzări și profit, da, intră pe marketplace.
Dar, dacă ești la început, să nu te arunci cu capul înainte, chiar dacă respecți toate criteriile de înregistrare în marketplace (ex., stocuri, posibilitatea de a pregăti și livra comenzile conform promisiunii, servicii post-vânzare etc.).
Construiește-ți mai întâi propriul magazin online, unde să îți listezi produsele așa cum dorești și unde să îți aduni baza ta de clienți.
Costurile pot fi minime la început, mai ales dacă deschizi magazinul cu Gomag – platformă cu abonament.
De asemenea, nu trebuie să îți blochezi numerarul în stocuri. Poți lucra cu stoc propriu doar pentru produsele vedetă și să ai stoc la furnizor pentru produsele mai puțin cerute.
Soluții există. E important să îți gândești alegerile mai întâi.
Sursa foto: Gomag
Despre Andreea Rusz:
Andreea Rusz este Client Manager la Gomag și Team Leader în echipa de suport, iar rolul ei este acela de a oferi asistență super profesionistă clientilor pe platforma Gomag. Lucru la care se descurcă excelent.
Un bookworm asumat și cu o abilitate impresionantă de a prinde lucrurile din mers, Andreea este persoana potrivită de la care să descoperi cum poți folosi platforma Gomag la maximum pentru a vinde ca un veteran în eCommerce.