Camelia Șucu – antreprenor în serie „self-made”, este cunoscută publicului mai ales ca jucător de top pe piața de mobilier și design interior din România. Co-fondatoare a Mobexpert în 1993, Camelia Șucu a făcut în 2007 exit-ul din cea mai mare companie autohtonă de profil, pentru a se dedica segmentului premium al pieței de mobilier, prin Class Living – showroom e care îl și deține și a altor business-uri în care este implicată.
Camelia este un adevărat mentor pentru a doua generație de antreprenori din familie: fiicele Ioana și Cristina, care îi calcă deja pe urme, cu propriile afaceri. Am discutat cu Camelia despre deciziile pe care le-a luat ea în business-urile pe care le conduce, cum s-au schimbat prioritățile și cum ne adaptăm acestei perioade.
Cum s-au schimbat prioritățile proiectelor în care ești implicată?
Prioritățile lumii întregi s-au schimbat vrând nevrând și fiecare țară, fiecare companie, fiecare persoană încearcă să se adapteze, de la macro la micro sau invers. Lumea pe care o cunoșteam s-a schimbat fie și prin faptul că ne-a revelat brusc niște vulnerabilități la care nu ne-am gândit niciodată serios. E clar că ne pun pe gânduri aceste vremuri și ar fi tare bine să putem învăța lecții clare de aici, cu toții, de la guverne la fiecare dintre noi.
Pentru mine prioritățile s-au schimbat în sensul că responsabilitatea mea personală o văd acum într-o lumină foarte simplă: sunt responsabilă direct pentru viața mea, a celor dragi și a celorlați din jurul meu. Responsabilitatea pentru viața a devenit o chestiune luată personal și trece înaintea a orice. De fapt, cred că provocarea acestor săptămâni sau luni va fi tocmai aceea de a ne accepta resetarea priorităților cu totul.
Planurile de dezvoltare sau investiții sunt puse pe hold, dintr-o precauție firească și mai ales dintr-un sentiment de incertitudine cu care ne confruntăm cu toții. Cred însă că cel mai mare rău al acestei perioade, dincolo de insecuritatea fizică, ar fi să cădem pradă anulărilor de proiecte, de inițiative, să renunțăm prea ușor la a căuta alternative, să încetăm să învățăm și să intrăm într-o stare de „freeze” care nu duce la nimic bun. Cred cu tărie că trebuie să continuăm să funcționăm în condiții de securitate fizică, prin a ne duce planurile la îndeplinire, chiar dacă încetinit, să venim cu idei noi, să ne adaptăm și să vedem oportunități acolo unde pare că sunt doar frâne.
Ce decizii financiare și manageriale ai luat în această perioadă?
Pentru că sunt un antreprenor responsabil, am luat decizii care să protejeze întăi oamenii (angajați, parteneri, clienți): lucrul de acasă, închiderea magazinului fizic Class ÎN, livrările la domiciliu de produse Iconic Health în condiții de igienă absolută, etc Închiderea punctelor de lucru fizice ne forțează pe toți să apelăm mult mai mult la online. Am updatat site-ul Iconic astfel încât comenzile să se poată face mai ușor, suntem conectați (clienți, parteneri și furnizori), ne susținem reciproc și parca mi se pare că negocierile sunt mai fluide, curg mai lin în aceasta perioada în care lumea înțelege și perspectivele celorlalți. Ar fi foarte bine să păstram o atitudine frumoasă (sau poate e doar un sentiment al meu personal) ar fi frumos că acum să nu scoatem la iveala strict interesele personale în negocieri și să ne arătam mai mult latura umană, pentru că suntem cu toții în aceasta situație fară precedent pentru generațiile noastre.
Voi încercă în continuare să asigur siguranță financiara a angajaților mei, luând decizii pas cu pas și consultandu-mă cu ei permanent.
Ce acțiuni ai lansat alături de echipa ta – ca proiecte derivate din obiectul vostru de activitate?
La Piața de Gros am dotat oamenii cu halate, măști, uniforme și dezinfectanți. Platforma este perfect funcțională și pentru că anticipăm o creștere în cererea de legume și fructe proaspete am făcut demersurile pentru a pregăti aceasta platformă offline pentru micii producători, iar în paralel lucrăm la o platformă online prin care să punem împreună lanțurile de retail cu producătorii și distribuitorii de legume și fructe proaspete.
În Iconic Health meniurile proaspete și sănătoase, din ingrediente pline de enzime, sucurile presate la rece pentru imunitate și chiar programele de detox sunt în sine soluții și oportunități în aceasta perioadă.
Sunt deschisă tuturor parteneriatelor cu alti jucători în Horeca afectați de criză, în ideea de a oferi servicii flexibile, customizate pe nevoi punctuale.
Ești, fără dar și poate, o voce în comunitatea ta. Cum ai folosit această voce pentru a ajuta oameni, business-uri, inițiative?
Împreună cu Fundația „Salvați Copiii” – alături de care sunt de mai bine de 11 ani – am decis să livram mâncare, cărți, caiete și tot ce au nevoie copiii defavorizați de care are grija fundația. De asemenea, prin Fundația „Principesa Margareta” livram pachete cu mâncare la bătrânii singuri, cei mai vulnerabili acum. Personal m-am implicat și am donat și la „Dăruiește Viață”, la Fundația „Zi de bine” și am cumpărat parte din autostrada simbolica a lui Ștefan Mandachi – pe care îl salut și-l felicit pentru inițiativă.
În situații cu totul speciale că cea în care ne aflam cred că gesturile personale neștiute de nimeni și nepromovate sunt cele care ajung să facă diferență. În liniștea conștiințelor noastre personale împăcate sta ajutorul pe care îl putem oferi, prin donații oricât de mici, pentru cauze în care credem. Sunt foarte multe categorii de oameni care au nevoie de ajutor în aceasta perioada, trebuie doar să vrem să ajutam.
Ce le-ai transmite femeilor care întâmpină dificultăți să mențină business-ul lor pe linia de plutire? Cum se pot reiventa sau de ce să țină cont?
E o vorba de duh care în engleză sună foarte bine și care spune cam așa: „when the going gets tough, the tough get going”. Astea sunt vremuri „tough” pentru care n-avem manual de utilizare, dar care cu siguranță vor departaja spiritele luptătoare de cei care renunță ușor.
Femeilor de business le recomand să se conecteze relevant și cu sens cu alți oameni de business și să nască idei. S-a tot vorbit în ultimii ani de nevoia de reskilling pe piață muncii (în perspectiva inteligentei artificiale și a altor amenințări), iată avem cea mai bună ocazie s-o aplicam: n-au venit robotii, ci niste viruși care ne-au oferit ceva timp și ocazia de-a ne gândi ce facem cu el.
Femeilor le recomand să treacă online acolo unde se poate, să identifice nevoi de consum nou apărute, să fie relee de informații de calitate către cei care eu nevoie și mai ales să ajute. Ajutorul în perioada asta e o karma bună care se vă întoarce.
Le recomand să fie precaute și modeste la cheltuieli care nu sunt vitale să–și redimesioneze nevoile personale și de familie (cu toții putem trai puțin mai modest, dacă e cazul) să–și păstreze tonusul mental și nu numai, echilibrul, optimismul personal și să facă loc încurajărilor cu o vorbă buna ori de cate ori se poate. Gândurile mele pline de recunoștință merg însă către femeile eroine ale zilelor de azi, medicii care sunt sub presiuni enorme și care realmente se sacrifica în acesta lupta foarte nedreaptă.
Cine ești când ai timp?
Îmi place să cred că sunt același om că atunci când n-am timp, dar e clar că ne redescoperim fiecare cu ocazia asta. Pandemia ne-a oprit câteva săptămâni sau luni (sau cine știe?) din goana nebună autoimpusa și ne-a obligat să ne luam timp și să respiram un pic.
Un exercițiu inconfortabil daca nu-ți place să petreci timp cu tine însuti și o binecuvântare daca iți dorești să te cunoști mai bine și să te liniștești puțin. Sunt domenii de business care nu iau pauză acum, ci explodează, de-a dreptul (de la retaileri la business-urile on line și sistemul medical în întregime împreună cu furnizorii lui), dar pentru ceilalți, viață devine oarecum diferita și ne arată surprize: trebuie să învățam ce să facem cu timpul castigat – fie și doar cel pe care nu-l mai pierdem prin trafic – să învățam să ne întoarcem autentic la nucleul cel mai de baza al familiilor noastre, să învățam să ne cultivam încrederea și răbdarea și mai ales să nu ne lașam mintea să lenevească.
Eu sunt un om activ și perioada de prizonierat nu mi-e comodă, dar mentalul îmi e puternic cât să-i țină tari și pe cei de lângă mine. Comunic mult la telefon și video conferințe, cu prieteni, cunoștinte și cu familia, fac planuri și le împărtășesc, îmi vin idei le pun deoparte pentru când le vă veni vremea, citesc, mă relaxez și încerc să mă mențin în formă.
_________
#UpliftingInterviews, inspirate de comunitatea #TheWoman: (sf) amplificator de voci și promotor al ideilor care au schimbat lumea prin manifestarea ambițioasă a femeilor lider.
Narator curios: Iulia Pascal