Mirela Bucovicean are imprimat în ADN flerul pentru calitate. Un simț estetic aparte pentru beauty și marketing, a adunat de-a lungul carierei experiență în diverse domenii ca jurnalism, PR, publicitate, vânzări, imobiliare, investiții sau retail.
A fondat Molecule F în 2010, prima platformă online care promovează designerii români, o capsulă care demonstrează talentul industriei fashion din România.
De 22 de ani lucrează cu pasiune și dedicare. Cu peste 13 industrii în care a activat, Mirela este mentorul și profesorul care are experiența și cunoștințele necesare pentru a inspira tinerii și studenții care vor să învețe și să rezoneze cu ideile și filozofia ei de business.
De la mijlocul lunii martie, Mirela a lansat STAY Alive, un grup de discuții deschis pentru supraviețuirea business-urilor din România. Astfel că în fiecare zi de la 15 la 16, Mirela și invitații săi deschid un dialog despre cum ne putem reinventa business-urile pe care le conducem.
Cum s-au schimbat prioritățile proiectelor în care ești implicată?
Prioritățile nu s-au schimbat, doar că ne-am adaptat. În zona de retail fashion, unde suntem cel mai afectați, atât în on line cât și în off line, la Molecule F Concept Store, păstrăm legătură cu clienții mult mai îndeaproape. Acum fiecare client în parte, din zona de online, este sunat și ținut la curent cu statusul comenzii. Nu sunt mulți, dar cei pe care îi avem îi tratăm cum putem mai bine.
Apoi, am adaptat newsletterele la context. Nu mai prezentăm rochii de seară, că nu ai unde să le porți, ci produse potrivite mai degrabă pentru stat în casă. Încercăm să ne concentrăm pe produsele care se poartă în partea superioară, pentru că acum toți suntem conectați on line și ne vedem în principal de la talie în sus. Știm că este inutil să facem facem push e vânzări acum, așa că ne păstrăm comunitatea informată și pozitivă.
Încet, foarte încet, vânzările online au început să miște. Concept sore-ul este închis, conform reglementărilor în vigoare. Pe lângă retail, mai avem două business-uri: agenția de PR și platforma educațională Business Institute for Creative Industries.
La PR aveam contracte fixe, cu venituri lunare și avea astfel cheltuielile acoperite, până nu le-am mai avut. Chiar și clienții internaționali, pe care ne bazăm, au tăiat din bugete. Refrișam ce avem dintre clienți care au mai lucrat cu noi și știm că această perioadă este foarte potrivită pentru a construi ceea ce își doreau în online. Apoi, pentru platforma educațională unde susțineam cursurile of line, am amânat pe termen nedeterminat organizarea lor și acum pivotăm cu cursurile pentru online, un lucru pe care trebuia să-l facem de mai mult timp. În plus, față de activitățile de day by day, facem curat în acte, social media, punem pe picioare și mai puternic toate canalele de promovare și vânzare pe care le vom putea accesa în viitorul apropiat.
Ce decizii financiare și manageriale ai luat în această perioadă?
Eu am mai trecut printr-o criză majoră economică, cea din 2008. Atunci lucrăm în real estate, cea mai afectată industrie după stock exchange. Așa că am învățat atunci multe lucruri, care mă ajută să trec mai ușor peste criză actuală.
Cel mai important a fost să nu devin melancolică cu propriul business. Dacă nu are șanse de revenire, atunci trebuie oprit pe loc și salvat economiile. Nu este cazul nostru, dar este cazul multor altor business-uri. În primul rând, am tăiat cât am putut de mult din cheltuielile fixe. Am renegociat cu toți furnizorii pe care îi avem.
Mi-am anunțat echipa că nu vom avea diminuări de salarii și că vom rămâne împreună, în aceeași formulă. Cei drept, anticipasem doar 2 luni de criză pe care o pot susține din rezervele firmei. Apoi, vom mai vedea. Voi face tot posibilul să păstrez echipa integrală, pentru că nu pot face business de una singură.
Este posibil să fie nevoie să fac ajustări de salariu la un moment dat, dar nu vreau să trimit pe nimeni acasă. Mi-am plătit taxele la timp, că de fiecare dată, pentru că eu cred în circuitul banilor și dacă instituțiile financiare și cele bancare se blochează, atunci ne vom bloca toți într-o măsură pe care nici măcar n-o putem anticipa acum.
Ce acțiuni ai lansat alături de echipa ta – ca proiecte derivate din obiectul vostru de activitate?
Începând cu 17 martie 2020, chiar în primele zile de declarare a stării de urgență, am inițiat un grup de suport pentru micii antreprenori, freelanceri, angajați și angajatori. În fiecare zi, de la 3 la 4, deși uneori ne lungim până spre 5, ne întâlnim pe zoom și discutăm despre cum să ne reinventăm atât noi înșine, dar mai ales business-urile. Apoi, am regândit prezența noastră în spațiul public. Așa că învățăm Youtube, care nu era deloc de interes pentru noi până acum. Avem de încărcat 902 video-uri care au ca tag numele meu.
Reorganizarea cursurilor de la Business Institute for Creative industries astfel încât să fie funcționale și în online, aș zice că este poate o activitate derivată, dar necesară și cerută încă de la început.
Facem call to action pe canalele noastre de social media și online pentru încurajarea cumpărăturilor de la producătorii și retailerii locali. Este foarte important să ne susținem economia locală. Este singură variantă în care putem să ne relansăm înainte de a fi dus în faliment 70% dintre micile business-uri.
Ești, fără dar și poate, o voce în comunitatea ta. Cum ai folosit această voce pentru a ajuta oameni, business-uri, inițiative?
Grupul Stay Alive este deschis în mod gratuit tuturor care vor să schimbe opinii, să fie informați, să aibă acces la o comunitate puternică, loială, deschisă. Avem invitați experți pe diverse zone de activitate, legal, financiar, construcție de brand personal cu Manuela Ciugudean, business couch că Adrian Stanciu ori antreprenori de calibru cum ar fi Camelia Sucu, dar și invitați din cadrul grupului, având expertiză pe un domeniu anume.
După fiecare sesiune de Stay Alive, fiecare pleacă cu noi și noi idei, informații și soluții pentru activitatea lui profesională.
Ce le-ai transmite femeilor care întâmpină dificultăți să mențină business-ul lor pe linia de plutire? Cum se pot reiventa sau de ce să țină cont?
Prima regulă este să nu se panicheze. Să se gândească clar, cu luciditate și pragmatism la realitatea business-urilor lor. Unele vor fi nevoite să închidă. Vreau să le spun că nu este o nenorocire dacă vor închide. Un antreprenor este definit de viziune, forță, capacitate de adaptare, nu de o afacere.
Mai vreau să le spun că dacă au ales drumul asta sunt o forță. Să caute în ele experiza care le definește, și nu activele fizice. Să se reinveteze cu ceva ce nici o criză nu le poate lua: know how-ul. Le indemn să-și evalueze parcursul și să se gândească bine dacă sunt în punctul în care și-au dorit să fie. Este un punct de cotitură în istoria umanității, un moment de refexie asupra a ceea ce vrem să facem și asupra a ceea ce ne definește. Linia de plutire este una fină și foarte volatilă. Aveți grijă de cash, lăsați sentimentalismul deoparte și salvați numai ce merită salvat.
Cine ești când ai timp?
O femeie poate prea sensibilă, un copil mereu curios, o optimistă, o idealistă, înțeleptul satului, un om care vrea să lase ceva în urmă.
_________
#UpliftingInterviews, inspirate de comunitatea #TheWoman: (sf) amplificator de voci și promotor al ideilor care au schimbat lumea prin manifestarea ambițioasă a femeilor lider.
Narator curios: Iulia Pascal